CHOQUE ENTRE FORMAS

APROXIMAÇÕES INTRA E INTERARTÍSTICAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046..15711

Keywords:

Resemblance, Comparatism, Georges Bataille

Abstract

This paper is developed in three phases: it presents a concept of "form" in art, succinctly discusses the notion of "resemblance", and finally exposes a particular conception of "clash between forms". The understanding of form as organism, in  the  text, comes from Luigi Pareyson, encompassing the movement and the inner life of artistic objects. The notion of resemblance is approached from Michel Foucault and Georges Bataille. From this essayistic trajectory, our "clash between forms" emerges as an intra/inter-artistic invocation in which we   aim   to   assert   and   observe   poetic-pedagogical   possibilities,   as   an   exercise   of approximations, contacts and frictions of forms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alexandre Siqueira de Freitas, Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), Brasil

    Professor Adjunto da área de Artes/Música no Instituto de Humanidades, Artes e Ciências da Universidade Federal da Bahia. Autor do livro Rencontre des arts (Harmattan, 2015).

References

AGOSTINHO. Confissões. Petrópolis: Vozes, 1990. 367 p.

BATAILLE, Georges. Doccuments. Vol. 1-7. Paris: Jean Michel Place, 1991. 539 p.

________. Expérience intérieur. Paris: Gallimard, 1954. 192 p.

CASSIRER, Ernest. A filosofia das formas simbólicas. Primeira parte: a linguagem. Tradução de: Marion Fleisher. São Paulo: Martins Fontes, 2001. 424 p.

DEWEY, John. Arte como experiência. Tradução de: Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.646 p.

DIDI-HUBERMAN, Georges. La ressemblance informe ou le gai savoir de Georges Bataille. Paris: Macula, 1995. 399 p.

______________. La ressemblance par contact. Paris: Éditions de Minuit, 2008. 264 p.

ECO, Umberto. A definição da arte. Tradução de: Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Record, 2016. 278 p.

FOUCAULT, Michel. Les mots et les choses. Paris: Gallimard, 1966. 400 p.

FREITAS, Alexandre Siqueira de. Ressonâncias, reflexos e confluências: três maneiras de conceber as semelhanças entre o sonoro e o visual em obras do século XX. 2012. 340 f. Tese (Doutorado em Música). Universidade Paris-Sorbonne, Universidade de São Paulo (cotutela), 2012. Disponível em: http://www.theses.fr/2012PA040103

_______. Rencontre des arts: correspondances entre œuvres sonores et visuelles au xxème siècle, Paris: armattan, 2015.

JAVELET, Robert. Image et ressemblance au douzième siècle. 1967. 467 f. Tese (Doutorado em Teologia) – Universidade de Strasbourg, Strasbourg, 1967.

NIETZSCHE, Friedrich. Obras incompletas. Seleção de textos: Gérard Lebrun. Col. Os Pensadores. Tradução de: Rubens Rodrigues Torres Filho. São Paulo: Nova Cultural, 1996. 464 p.

PAREYSON, Luigi. Estética: teoria da formatividade. Tradução de: Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 1996. 326 p.

_________. Problemas da Estética. Tradução: Maria Helena Nery Garcez. São Paulo: Martins Fontes, 2001. 246 p.

Published

2017-05-31 — Updated on 2025-01-08

Versions

Issue

Section

Seção Aberta: Artes Plásticas, Visuais e Interartes

How to Cite

CHOQUE ENTRE FORMAS: APROXIMAÇÕES INTRA E INTERARTÍSTICAS. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 164–177, 2025. DOI: 10.35699/2238-2046.15711. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15711. Acesso em: 10 dec. 2025.