The landscape in the time-space-machine perspective

Authors

  • Beatriz Basile da Silva Rauscher Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.15724

Keywords:

Landscape, Photography, Technical image

Abstract

The approach of the representation of nature operated by the photo series Landscapes of the road is observed from the perspective of the trip experience mediated by technique and through the relations time-space-machine. The theoretical questions focus on the ideas of futuristic photodynamics (BRAGAGLIA, 1980), on the criticism of the decline of the space experience generated by telepresence (VIRILIO, 1989, 1993), and theoretical reflection on the implications of technical artifice and code in landscape (CAUQUELIN,2007; FLUSSER, 2002, 2008).

Author Biography

  • Beatriz Basile da Silva Rauscher, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Brasil

    Artista e professora,  doutora em Poéticas Visuais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre, RS. Mestre em Artes pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP. Graduou-se em Artes Plásticas na FAAP, São Paulo SP .  Foi bolsista em Paris na Université de Paris III – Sorbonne Nouvelle, no Institut de recherche sur le cinéma et l'audiovisuel. É professora do Curso de Graduação em Artes Visuais e do Programa de Pós-Graduação em Artes e da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), líder do grupo de pesquisa Poéticas da Imagem UFU/CNPq. É editora da Revista científica ouvirOUver desde 2014. Orienta projetos de graduação e de pós-graduação em Poéticas Visuais. Produz trabalhos artísticos ligados às questões da espacialização em imagens impressas e imagens projetadas atuando em exposições e com publicações nos seguintes temas: fotografia, imagem numérica, imagem impressa, paisagem, poéticas urbanas. Tem realizado exposições individuais e coletivas de seus trabalhos em museus estaduais e universitários de diversas cidades brasileiras. Realiza no ano de 2018, residência pós-doutoral em Artes e Tecnologias da Imagem na Escola de Belas Artes da UFMG, na cidade de Belo Horizonte.

References

AUMONT, Jacques. O olho interminável [cinema e pintura]. (Trad.: Eloísa Araújo Ribeiro). São Paulo: Cosac Naify, 2004.

BRAGAGLIA, Anton G. Fotodinamismo futurista (1911). In: BERNARDINI, Aurora Fornoni (Org.). O futurismo italiano. Manifestos. São Paulo: Perspectiva, 1980.

CAUQUELIN, Anne. A invenção da paisagem. (Trad.: Marcos Marciolino) São Paulo: Martins Fontes, 2007.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. (Trad.: Marina Appenzeller) Campinas,SP: Papirus, 1993.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta. Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

______. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume,2008.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço. Técnica e Tempo. Razão e Emoção. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009.

TIBERGHIEN, Gilles A. Nature, Art, Paysage. Actes Sud / École Nationale Supérieu du Paysage, 2001.

VIRILIO, Paul. O Espaço Crítico e as Perspectivas do Tempo Real. (Trad.: Paulo Roberto Pires). Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.

______. In: SALLES João M.; PEIXOTO, Nelson B. America: depoimentos. São Paulo: Companhia das Letras; Rio de Janeiro: Videofilmes, 1989.

Published

2019-05-17

Issue

Section

Articles - Open section

How to Cite

The landscape in the time-space-machine perspective. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 9, n. 17, p. 64–80, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.15724. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15724. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 24

You may also start an advanced similarity search for this article.