AUTOBIOGRAFIA NA CENA CONTEMPORÂNEA
TENSIONAMENTOS ENTRE O REAL E O FICCIONAL
Keywords:
Autobiografia, Real, FicçãoAbstract
O artigo aborda a autobiografia no teatro contemporâneo, a partir dos tensionamentos entre real e ficcional (autobiografia e autoficcionalização) nas obras “Gólgota Picnic”, de Rodrigo Garcia e “Duo sobre desvios”, de Cadu Cinelli e Fabrício Moser. Questões como: escolha e apropriação do material autobiográfico, utilização de objetos pessoais e relação com as imagens criadas in loco e/ou incorporadas aos espetáculos (imagens documentais, imagens de acervo pessoal, etc.) são analisadas.
References
ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Rio de Janeiro: Ed. Eduerj, 2010.
BANU, Georges. L´Oubli. Essai en miettes. Besançon: Éditions Solitaires Intempestives, 2002.
BARTHES, Roland. L’effet de réel. In: Communications, vol. 11, n.1, 1968, pp.84-89.
BAUDRILLARD, Jean. O sistema dos objetos. São Paulo: Perspectiva, 2009.
FÉRAL, Josette. Théorie et pratique du théâtre. Au-delà des limites. Montpellier: Éditions L´Entretemps, 2011.
FLAUBERT, Gustav. Um coeur simple. Trois contes. Paris: Charpentier-Fasquelle, 1893.
GARCÍA, Rodrigo. Entrevista concedida ao Jornal O Globo. Segundo Caderno. Rio de Janeiro, 15 de março de 2014.
GIL, José. Metamorfoses do corpo. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 1997.
RICOUER, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas, São Paulo: Ed. da Unicamp, 2007.
TELLAS, Vivi. Trechos de depoimentos. (2012) Disponível em: <http://sobreirmaos.wordpress.
com/tag/vivi-tellas>. Acesso em: 20 de Março de 2014.
ZIZEK, Slavoj. La subjectivité à venir. Essais critiques. Paris: Flammarion, 2006.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.