Uncertain insights
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.48669Keywords:
Typographic design, Printing, Survival, Montage, ImaginationAbstract
In Sappho’s Fragmentos completos, non-alphabetical symbols claim a kind of “typomancy”.
They reveal how the desire to know of a reader’s body and the unknowing laid bare by typographic elements are articulated. They make us think that montage – the operative form of the imagination – is the link between contact, resemblance, and the survival of an imprint. From the past, which has not even passed, there is still a lot to read or re-read. Especially what has perhaps never been written.
References
ARISTÓTELES. De Anima. Trad. Maria Cecília Gomes dos Reis. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012a.
ARISTÓTELES. Parva Naturalia. Trad. Edson Bini. São Paulo: EDIPRO, 2012b.
BATAILLE, Georges. A experiência interior: seguida de Método de Meditação e Postscriptum 1953.
Trad. Fernando Sheibe. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
BAUDELAIRE, Charles. Prosa. Trad. Júlio Castañon Guimarães. São Paulo: Penguin-Companhia das
Letras, 2023.
BELO, Diego Rodrigues. Peripatético Gráfico. 2023. Tese (Doutorado em Comunicação Social) –
Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte,
BENJAMIN, Walter. Imagens do pensamento/Sobre o haxixe e outras drogas.Trad. João Barrento.
Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Trad. Irene Aron; Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte:
Editora UFMG, 2018.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. Trad. Adalberto Müller; Márcio Seligmann-Silva.
São Paulo: Alameda, 2020.
BRINGHURST, Robert. Elementos do estilo tipográfico. Trad. André Stolarski. São Paulo: Cosac
Naify, 2005.
CARSON, Anne. Eros: o doce-amargo: um ensaio. Trad. Julia Raiz. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo,
CARSON, Anne. Sobre aquilo em que eu mais penso: ensaios. Trad. Sofia Nestrovski. São Paulo:
Editora 34, 2023.
DIDI-HUBERMAN, Georges. La somiglianza per contatto. Archeologia, anacronismo e modernità
dell’impronta. Trad. Chiara Tartarini. Torino: Bollati Boringhieri editore, 2009.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. 2. ed. São Paulo:
Editora 34, 2010.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Trad. Patrícia Carmello; Vera Casa
Nova. Pós, v. 2, n. 4, p. 206-219, nov. 2012. Disponível em: bit.ly/3Tbm4JI. Acesso em: 26 fev. 2024.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas
segundo Aby Warburg. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Trad.
Vera Casa Nova; Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas, ou, O gaio saber inquieto. Trad. Márcia Arbex; Vera Casa Nova.
Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.
FOUCAULT, Michel. O corpo utópico; As heterotopias. Trad. Salma Tannus Muchail. São Paulo: n-1
edições, 2013.
GOETHE, Johann Wolfgang von. Escritos sobre arte. Trad. Marco Aurélio Werle. 3. ed. São Paulo:
Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2021.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Os poderes da filologia: dinâmica de conhecimento textual. Trad.
Greicy Pinto Bellin; Claudia Regina Camargo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2021.
LE GUIN, Ursula K. A teoria da bolsa da ficção. Trad. Luciana Chieregati; Vivian Chieregati Costa.
São Paulo: n-1 edições, 2021.
MARQUES, Ana Martins. De uma a outra ilha. São Paulo: Círculo de poemas, 2023.
SAFO. Fragmentos completos. Trad. Guilherme Gontijo Flores. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2020.
SAPPHO. If not, winter: fragments of Sappho. Trad. Anne Carson. New York: Vintage Books, 2002.
WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a
história do Renascimento europeu. Trad. Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Diego Belo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.