One quimera almost real
The burleta O Mambembe of Arthur Azevedo and José Piza
Keywords:
Brazilian theater, Dramaturgy, O Mambembe, Arthur AzevedoAbstract
In order to analyze the play O Mambembe, of Arthur Azevedo and José Piza, this study aims to draw up questions concerning the work correlations with their comedic resources and with the historical context.
References
AZEVEDO, Arthur; PIZA, José. O Mambembe. Rio de Janeiro: SBAT, Coletânea Teatral, n. 67, 1960.
BERGSON, Henri. O Riso. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
FARIA, João Roberto (org.). História do Teatro Brasileiro, v. 1. São Paulo: Perspectiva, 2012.
_________________. Artur Azevedo e a Burleta: A Capital Federal. 2016. Texto inédito cedido pelo autor.
__________________. Martins Pena e a Comédia Farsesca de Costumes: O Judas em Sábado De Aleluia. 2016. Texto inédito cedido pelo autor.
GUENZBURGER, Gustavo. O Mambembe, o rural, o antigo: o outro ingênuo como ficção para o próprio progresso. XII Congresso Internacional da ABRALIC, Paraná, 2011.
HODGART, Matthew. La sátira. Madrid: Ediciones Guadarrama, 1969.
HUTCHEON, Linda. Uma teoria da paródia: ensinamento das formas de arte do século XX. Lisboa: Edições 70.
MACEDO, Joaquim Manuel de. Memórias da Rua do Ouvidor. Brasília: UnB, 1988.
MENCARELLI, Fernando. A cena aberta: a interpretação de “O Bilontra” no Teatro de Revista de Arthur Azevedo. Dissertação. Universidade Estadual de Campinas, Programa de Pós-Graduação em História, 1996.
NEVES, Larissa de Oliveira. As Comédias de Artur Azevedo – Em Busca da História. Tese. Universidade Estadual de Campinas, Programa de Pós-Graduação em Teoria e História Literária, Instituto de Estudos da Linguagem, 2006.
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva: 2011.
PENNA-FRANCA, Luciana. A Morgadinha de Val-Flor na rota de teatro entre Portugal e Brasil. XXVIII Simpósio Nacional de História, Florianópolis, 2015.
PRADO, Décio de Almeida. História Concisa do Teatro Brasileiro. São Paulo: EDUSP, 1999.
REY-FLAUD, Bernadette. La farce ou la machine a rire. Genève: Droz, 1984.
VENEZIANO, Neyde. O Teatro de Revista no Brasil: dramaturgia e convenções. Campinas: Editora da Unicamp, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Phelippe Celestino, Ferdinando Martins
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.