The Diving path of the Healing Theater

An encenação-quiasma in acts of thank and information

Authors

  • Ivone Xavier de Amorim ALMEIDA Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará
  • Wladilene de Sousa Lima Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará

Keywords:

Stage, Body-house, Gift

Abstract

The present article has as investigative object an experimental project that it recognizes as Theater of the Cure, specifically, the creative movement of the intitled stage-quiasma, Oh of house! Can I enter to take care of? produced, directed and staged for the Collective group of theater Xoxós de Belém of Pará. The structure of this stage-quiasma understands two cardápios of stage: gratefulness and transformation. The solicitant house-theater chooses the cardápio that it desires to receive. In the body of the text, the acts of gratefulness and transformation are analyzed as facts partner-antropo-magicians under the light of the Theory of the Gift proposal for Marcel Mauss; its poetical procedures in process convoke the cares of itself and the life under the regal one of the artists of the scene, Collective the Xoxós. The understanding of the Theater of the Cure proposal finds support in the theoretical reflections here on theater defended by Eugênio Beard, Nicola
Savarese and Peter Brook. 

Author Biographies

Ivone Xavier de Amorim ALMEIDA, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará

Doutora em História Social-PUC/SP. Professora adjunta da Universidade Federal do Pará -Ufpa, lotada no Instituto de Ciências das Artes -ICA, na Escola de Teatro e Dança -ETDUFPA, onde coordena o curso de Licenciatura em Teatro e é responsável pela disciplina Sociologia do Teatro e no Programa de Pós-Graduação em Artes -PPGARTES, respondendo pela disciplina Interfaces Epistêmicas em Artes (doutorado) e Metodologias das Artes (Mestrado).

Wladilene de Sousa Lima, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará

Artista-pesquisadora com mestrado e doutorado em Artes Cênicas pela UFBA e estágio de Pós-doutoramento no Programa Doutoral em Estudos Culturais das Universidades de Aveiro e Minho, Portugal. Na UFPA, trabalha no Programa de Pós-Graduação em Arte e na Escola de Teatro e Dança. Atua como atriz, diretora e cenógrafa na categoria teatral da cidade de Belém do Pará, especificamente, nos seguintes coletivos: Grupo Cuíra do Pará e Coletivas Xoxós. É a gestora artística do Poética Criatura – Laboratório de Teatro de Porão, novo espaço de criação e resistência artivista, localizado no centro histórico da cidade de Belém.

References

BARBA, Eugenio; Além das Ilhas Flutuantes. trad. Luis Otávio Burnier, São Paulo – Campinas: Editora HUCITEC,1991.

BARBA, Eugenio; SAVARESE, Nicola. A arte secreta do ator. São Paulo/Campinas : Unicamp/Hucitec, 1995.

BROOK, Peter. O Teatro e seu espaço. Lisboa: Orfeu Negro, 2007.

KARSENTI, Bruno. Marcel Mauss. Le fait social total. Paris : PUF, 1994.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Introdução. A obra de Marcel Mauss. In: Sociologia e Antropologia Volume II. São Paulo: EPU, 1974.

MARTINS, Paulo Henrique. A Sociologia de Marcel Mauss: Dádiva, Simbolismo e Associação. In: Revista Crítica de Ciências Sociais [Online], 73/ 2005, colocado online no dia 01 de Outubro 2012, criado a 15 de julho 2015. URL: http://rccs.revues.org/954;DOI: 10.4000/rccs.954

MAUSS, Marcel. Ensaio Sobre a Dádiva. Formas e Razão da Troca em Sociedades Arcaicas In: Sociologia e Antropologia Volume II. São Paulo: EPU, 1974.

Published

2018-05-27

How to Cite

ALMEIDA, I. X. de A.; LIMA, W. de S. The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information . PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 37–50, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15606. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section