Such full stride that we can look quietly around us

(Re)Thinking the notion of action in the work of the actor/actress

Authors

  • Tatiana Motta-Lima Universidade Federal do Rio de Janeiro (UNIRIO), Brasil

Keywords:

acting, contemplation, action

Abstract

The questions that are the basis of this text are: What is (or can be) acting? And who acts? This paper is therefore meant to (re)think the action in the work of the actor/ actress – and, with it, the notion of presence – based on a dialogue with the thoughts of Grotowski and some concepts precious to contemplative practices, like silence, attention, perception and possible slackening of mental, emotional and motor habits with which we identify.

Author Biography

Tatiana Motta-Lima, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UNIRIO), Brasil

Atriz e diretora teatral. Doutora pela UNIRIO. Professora adjunta no Departamento de Interpretação e no PPGAC da UNIRIO.

References

ATTISANI, Antonio. Um teatro apocrifo. Il potenziale dell’arte teatrale nel Workcneter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards. Milano: Edizioni Medusa, 2006.

FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos V. Ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006. (Org. Manoel Barros da Motta.Tradução Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa).

GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. (Org.) Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski. São Paulo: Perspectiva, 2007 (Tradução Berenice Raulino).

GROTOWSKI, Jerzy. Perfomer. eRevista Performartus. Trad. Patrícia Furtado. Inhumas, ano 3, n. 14, jul., p.1 a 7, Jul. 2015.

GROTOWSKI, Jerzy. Holiday e Teatro delle Fonti. Florença: La Casa Usher, 2006

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

KAFKA, Franz. Contemplação/O Foguista. Trad. Modesto Carone. são Paulo: Editora Brasiliense, 1994.

LARROSA, Jorge. A Experiência e o saber da experiência. In: LARROSA, Jorge.Tremores, Escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2015

MOTTA-LIMA, Tatiana. A Noção de escuta: afetos, exemplos e reflexões. Ilinx.Revista do Lume, Campinas, N.2, nov, p.1 a 19, 2012. Disponível em: <https://www.cocen.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/article/viewFile/149/148> Acesso em 28/01/2108”.

MOTTA-LIMA, Tatiana. Atenção, porosidade e vetorização: por onde anda o ator contemporâneo? Revista Subtexto, Revista de Teatro do Galpão Cine Horto. Belo Horizonte, n.6, p. 28 a 36, 2006. Disponível em: <https://issuu.com/galpaocinehorto/docs/subtexto6> Acesso em 28/01/2018.

OIDA,Yoshi. O Ator invisível. São Paulo: Via Lettera, 2007.

PESSOA, Fernando. Livro do desassossego. Rio de Janeiro: Companhia de Bolso, 2006.

Published

2018-05-27

How to Cite

MOTTA-LIMA, T. Such full stride that we can look quietly around us: (Re)Thinking the notion of action in the work of the actor/actress. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 248–261, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15616. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Most read articles by the same author(s)