QUANDO O TEMPO SE DETÉM E O TEMPO SE EXTINGUE...TANGE O SINO

WHEN TIME STOPS AND TIME IS NEVER ENDING... CLANGS THE BELL

Authors

  • Mauro Rodrigues Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil

Keywords:

presence, automatism, flow

Abstract

This paper investigates the possibility of conciliation between presence and automatism, and through this process, to be in front of a “flow” without name and form. It appears like an opened question. We point that “Arts as Performance” could be a place to such research. To illustrate it we present an auto-ethnography fieldwork realised during the residence in art project “Caminhos do Silêncio” (Silent Phats) developed under François Kahn direction.

Author Biography

Mauro Rodrigues, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil

Compositor, arranjador, instrumentista e produtor musical. Doutor em Artes pela UFMG. Professor na Escola de Música da UFMG.

References

BERGSON, Henri. Matéria e Memória, ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

BLANCO, Mercedes. ¿Autobiografía o autoetnografía?Desacatos, México, núm.38, p.168-179, enero-abril de 2012. Disponível em: <http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S140592742012000100012> Acesso em: 20 de junho de 2017

BROOK, Peter. A Porta Aberta. Rio de Janeiro: Editora Civilização, 2010.

BROOK, Peter. Avec Grotowski. Brasília: Teatro Calendoscópio, 2011.

CARLSON, Marvin. Performance, uma introdução crítica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

DENSHIRE, Sally. Autoethnography. Sociopedia.isa, Austrália, p.1-12, 2013. Disponível em: <https://researchoutput.csu.edu.au/en/publications/autoethnography> Acesso em: 20 de junho de 2017.

ELLIS, Carolyn, ADANS, Tony E., BOCHENER, Arthur P. Autoetnografía: Un Panorama. Astrolábio, Barcelona, núm 14, p. 249-273, marzo 2015. Disponível em: <https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/viewFile/11626/12041> Acesso em: 20 jun 2017.

ELIOT, T.S. Quatro Quartetos. Rio de Janeiro, Editora Civilização Brasileira S.A, 1967.

GENNEP, Arnold Van. Os Ritos de Passagem. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.

GROTOWSKI, Jerzy. Farsa-Misterium. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla; MOLINARI, Renata. O Teatro Laboratório de Jersy Grotowski 1959-1969. São Paulo: editora Perspectiva e Edições SESCSP, 2007, 40-47.

GURDJIEFF, Gueorgui Ivanovich apud OUSPENSKY, Piotr Damianovich. Fragmentos de um Ensinamento Desconhecido, 14 edição. São Paulo: Editora Pensamento, 2006.

HAWLEY, Jack. O Bhagavad Gita. São Paulo: Editora Horus, 2011.

MATURANA, Humberto e VARELA, Francisco. A Árvore do Conhecimento. São Paulo: Palas Athena, 2001.

SALZMANN, Jeanne. La Realidad del Ser - El Cuarto Camino de Gurdjieff. Caracas: Editorial Ganesha, 2011.

SCHECHNER, Richard. Performance Theory. Londres and New York: Routledge, 2010.

TURNER, Victor. From Ritual to Theatre, the human seriouness of play. New York: Paj Publications, 1982.

Published

2018-05-27

How to Cite

RODRIGUES, M. QUANDO O TEMPO SE DETÉM E O TEMPO SE EXTINGUE...TANGE O SINO: WHEN TIME STOPS AND TIME IS NEVER ENDING... CLANGS THE BELL. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 332–346, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15624. Acesso em: 26 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê