Bill Viola, ‘escultor do tempo’ – um xamã da imagem

Authors

  • Angela Grando Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Brasil

Keywords:

Bill Viola, videographic image, Pathosformel

Abstract

Within the general field of video artist Bill Viola’s work, we propose an approach to the relationship between a visible energy in his videographic image, invested with some kind of “fragment of an existential memory”, and the mnemonic image of Aby Warburg, invested with a complex temporality and extended from his reference of the past and his symptomatic future, perpetuated in one cultural memory.

Author Biography

Angela Grando, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Brasil

Doutora e Mestre pela Université de Paris I – Sorbonne, historiadora e crítica de arte. Pesquisadora e professora do Centro de Artes da UFES, Programa de Pós-Graduação em Artes – PPGA/UFES.

References

AGAMBEN, Giorgio. Ninfas. São Paulo: Hedra, 2012.

BAIGORRI, Laura. Vídeo: primera etapa (el vídeo en el contexto social y artístico de los años 60/70). Madrid: Brumaria 4, 2007.

BILL VIOLA. Catalogue de l’exposition Bill Viola, sous la direction scientifique de Jérôme Neutres. Paris : Éditions de la Réunion des musées nationaux - Grand Palais, 2014.

BUCHLOH, Benjamin H. D. Warburg’s paragon? The end of collage and photomontage in Postwar Europe. In: SCHAFFNER, Ingrid; WINZEN, Matthias; BATCHEN, Geoffrey; GASSNER, Hubertus (Eds.). Deep Storage: collecting, storing and archiving in art. New York: Prestel, 1998, p. 54-55.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DUQUE, Félix. Bill Viola versus Hegel: tecnoiconodulía contra lógica iconoclasta. In: KUSPIT, Donald (Ed.). Arte digital y videoarte: transgrediendo los límites de la representación. Madrid: Círculo de Bellas Artes, 2006, p. 139-195.

FARGIER, Jean-Paul. Entretien avec Bill Viola: L’espace a pleine dent. In: FARGIER, JeanPaul (Dir.). Où va la vidéo?, Cahiers du Cinéma, Hors-série nº 13. Paris: Éditions de l‘Étoile, Paris, 1986, p. 74-75.

GUASCH, Anna María. Arte y archivo, 1920-2010: genealogías, tipologías y discontinuidades. Madrid: Akal, 2011.

GRANDO, Angela; Barreto, Waldir. O tempo interno da arte: Aby Warburg e Bill Viola. In: Anais do XXXIII Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte. Rio de Janeiro, 2013.

NEUMAIER, Otto. Space, time, vídeo, Viola. In: TOWNSEND, Chris (Ed.). The art of Bill Viola. London: Thames & Hudson, 2004.

ROSS, David. A.; SELLARS, Peter (Curators). Bill Viola: A Twenty-Five-Year Survey. Exhibition itinerary catalogue: November 2, 1997 – January 16, 2000. New York / Paris: Whitney Museum / Flammarion, 1997.

SCHILLER, Friedrich. Do sublime ao trágico. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2011.

WALSH, John (Concep.). Bill Viola: Las pasiones. Madrid: Fundación “la Caixa”, 2004.

WARBURG, Aby. Atlas Mnemosyne. Tradução Madrid: Akal, 2010.

Published

2015-06-01

How to Cite

GRANDO, A. Bill Viola, ‘escultor do tempo’ – um xamã da imagem. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 41–54, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15669. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section