Prolongamentos de uma tese incerta

Authors

  • Adriane Hernandez Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Brasil

Keywords:

Research in visual arts, visual poetics, creation process

Abstract

The essay that follows brings the experience of the artist in conducting a search in Visual Poetics and emphasizes their methodological choices. The research highlighted the links established during the process of creating artwork, seeking to maintain a close relationship with the textual production, research attribute. Radical in its dialectic, the course generated multiple contamination between theory and practice relying on authors who inaugurated the field of poetics as a philosophy of creation, namely, Paul Valéry and René Passeron. These authors, and others that followed him, showed the possibility of processes and actions, related to artistic practice, find their space among academics and so cause markedly innovative and profitable detours.

Author Biography

Adriane Hernandez, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Brasil

Artista plástica e doutora em Poéticas Visuais pela UFRGS. Professora do Departamento de Artes Visuais do Instituto de Artes, UFRGS e do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, UFPEL. Coordena o grupo de pesquisa “Pintura Contemporânea: Poética, ensino e abordagem” (UFRGS).

References

BASBAUM, Ricardo. Pensar com arte: o lado de fora da crítica. In: ZIELINSKY (org.), Fronteiras, arte crítica e outros ensaios. Porto Alegre: UFRGS, 2003.

BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Cultrix, 2002.

BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BARTHES, Roland. O prazer do texto. São Paulo: perspectiva, 2004.

BATAILLE, Georges. Informe. Documents. 1929, nº7, 1930.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. magia e técnica, arte e política,vol.1, São Paulo: brasiliense, 1994.

BOSI, Ecléia. O tempo vivo da memória. São Paulo: Ateliê, 2003.

DELEUZE; GUATTARI. Mil platôs. Vol.1. São Paulo: Ed. 34, 1995.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha, São Paulo: Editora 34,1998.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico, São Paulo: Papirus, 1993.

FABBRINI, Ricardo. O espaço de Lygia Clark. São Paulo: Atlas, 1994.

FÉDIDA, Pierre. L’absence. Paris: Gallimard, 1978.

LANCRI, Jean. Modestas proposições sobre as condições de uma pesquisa em artes plásticas na Universidade, In: TESSLER, Elida. BRITES, Blanca (orgs.). O meio como ponto zero. Porto Alegre: UFRGS, 2002.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes,1999.

NAGEL, Thomas. Visão a partir de lugar nenhum. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

O’DOHERTY, Brian. No interior do cubo branco. São Paulo: Martins Fontes 2002.

PASSERON, René. Da estética à poiética, In: Revista Porto Arte, nº 8, 1997.

PASSERON, René. La poïétique: pour une philosofie de la création, In : Recherches poïétiques, 1975.

REY, Sandra. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. In: TESSLER; BRITES. O meio como ponto zero. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2002.

SCHOPENHAUER, Arthur, Pensar por si mesmo, In: A arte de escrever, Porto Alegre: L&PM, 2005.

VALÉRY, Paul. Primeira aula do curso de poética. In: Variedades, São Paulo: Iluminuras,1999.

WEIL, Simone. A gravidade e a graça. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

WEIL, Simone. A condição operária e outros estudos sobre a opressão. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996b.

Published

2015-06-01

How to Cite

HERNANDEZ, A. Prolongamentos de uma tese incerta. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 68–83, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15671. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section