Apontamentos sobre a improvisação na formação do ator

dos primórdios a Keith Johnstone

Authors

Keywords:

Theater, Actor, Training, Improvisation

Abstract

Starting with the assumption that improvisation is always present in the phenomenon of theater performance, this work draws a brief panorama of its incidence throughout the history of theater in the western world, be it as a tool in the actor’s formation or as a theatrical representation. In the end, it signals the contribution of Keith Johnstone to the actor’s training, despite the form or style in which it is practiced.

Author Biography

Patrícia de Borba, Universidade Regional de Blumenau, Brasil

Mestre em Teatro com ênfase em Imrpovisação Teatral.

References

CARVALHO, E. História e formação do ator. São Paulo: Editora Ática, 1989.

CARVALHO, A. M. de. A Commedia dell’arte. In O teatro através da História. Carlinda Fragale Patê Nuñez et alii. Introd.: Tânia Brandão. Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil; Entourage Produções Artísticas, 2v, p. 49-67, 1994.

CEBALLOS, E. Editorial. Máscara – cuaderno iberoamericano de reflexión sobre escenología, México, n. 21-22, p. 3, enero 1996-1997.

CHACRA, S. Natureza e sentido da improvisação teatral. São Paulo: Perspectiva, 1983.

FERAL, J. Você disse “training”? O teatro transcende. Trad. e notas: José Ronaldo Faleiro. Blumenau: n. 11, p. 49-58, 2003

JOHNSTONE, K. IMPRO, Improvisación y el Teatro. (IMPRO, Improvisation and The Theatre.London: Faber & Faber, 1979). Trad. para o espanhol: Elena Olivos e Francisco Huneeus. Santiago do Chile: Editorial Cuatro Vientos, 1990.

PICON-VALLIN, B., “L’Acteur à l’exercice: de quelques expériences remarquables” (O ator em exercício: sobre algumas experiências notáveis), p. 31-56, in BARBA, Eugenio et alii. Le Training de l’acteur, Arles: Actes-Sud-Papiers/Conservatoire National Supérieur d’Art Dramatique, (Apprendre, 14), 2000. Trad.: José Ronaldo Faleiro.

TCHEKHOV, M. Para o ator. Trad.: Álvaro Cabral. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

ZAJAVA, B. Gorki-Stanislavski-Vajtangov: un experimento de improvisación. Máscara – cuaderno iberoamericano de reflexión sobre escenologia, México, n. 21-22, p. 30-34, enero 1996-1997.

Published

2015-11-26

How to Cite

BORBA, P. de. Apontamentos sobre a improvisação na formação do ator : dos primórdios a Keith Johnstone. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 183–193, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15692. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê