A COLEÇÃO DE ABELARDO RODRIGUES
ENTRE ACERVOS, DISPUTAS E REPRESENTAÇÕES
Keywords:
Brazilian religious art, Private collection, Museum institutionsAbstract
In 1972, with the death of the artist and collector Abelardo Rodrigues, opened a dispute between the governments of Pernambuco and Bahia for possession of about five hundred pieces of religious art from the collection of Rodrigues. The dispute, which led both governments to court in 1973 had only resolved with the decision of the Brazilian Supreme Court, in August 1975, in favor of the government of Bahia. As a way to repair this suffering and property damage, the State of Pernambuco acquired the remaining collection of Rodrigues in 1982 and spent some of it to the Museum of Contemporary Art in Olinda. This process of division and reframing reached a collection formed for forty years by Rodrigues.
References
BELTING, Hans. “Contemporary Art as Global Art A Critical Estimate”. Text was originally published in: Hans Belting and Andrea Buddensieg (eds.): The Global Art World, Ostfildern, 2009.
BELTING, Hans. Antropologia da Imagem. Para uma ciência da imagem. Lisboa: KKYM; Escola de Arquitetura da Universidade do Minho, 2014, p.92-93.
BENJAMIN, W.. O colecionador. In ______. Passagens. Belo Horizonte: UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2006. p. 237-247.
BRULON, B.. Re-interpretando os objetos de museu: da classificação ao devir. TransInformação, Campinas, nº1, vol. 28, jan/abr de 2016.
BINA, E.. Museu e memória: 25 anos de arte e devoção. In: Revista Museu, 2013.Disponível em: http://revistamuseu.com/artigos/art_.asp?id=12121; acesso em novembro de 2015.
COSTA, A.A.M..Turismo e memória: um estudo dos museus e igrejas da cidade do Recife como lugares de memória e seu aproveitamento como atrativo turístico. Recife:. Dissertação de Mestrado, Faculdade Boa Viagem, 2012.
CHRISTO, M.C.V.. A pintura histórica no Museu Mariano Procópio: discursos e desalinhados. In: PITTA, F.; PICCOLI, V. (org.). Coleções em diálogo: Museu Mariano Procópio e Pinacoteca do Estado de São Paulo. São Paulo: PESP, 2014, p.268-281.
COUTO, M.F.M.. Assis Chateaubriand entre artistas, obras, coleções e museus. In: In: MALTA, M,; NETO, M.J.; CAVALCANTI, A.; OLIVEIRA, E.de; COUTO, M.F.M. (orgs.). Histórias da arte em coleções. Modos de ver e exibir em Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: Rio Books, 2016.
DUNCAN, C..O museu de arte como ritual. In: Revista Poiésis, nº11, nov. 2008, p.117-134.
FROTA, L. C.. Mestre vitalino. Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 1986.
GOVERNO DO ESTADO DA BAHIA. A corte “celestial”: 25 anos de arte e devoção. Salvador: Instituto do Patrimônio Artístico Cultural da Bahia, 2006.
HUYSSEN, A.. Em busca del futuro perdido. Cultura y memoria em tempos de globalización. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2001.
KUDIELKA, R.. Arte do mundo ou Arte de todo o mundo? Do sentido e do semsentido da globalização nas artes plásticas. In: Novos Estudos CEBRAP, nº 67, novembro de 2003, p.131-142.
LOURENÇO, M. C.F. Museus acolhem o moderno. São Paulo: Edusp, 1999.
MAGALHÃES, A.G.. A narrativa de arte moderna no Brasil e as coleções Matarazzo, MAC USP. In: Revista Museologia e Interdisciplinaridade, Brasília, nº1, vol.1, 2, p.77-108.
MALTA, M..Outras perspectivas e alguns avanços sobre a coleção Eugênio e Jerônimo Ferreira das Neves. In: CALVANTI, A.; MALTA, M.; PEREIRA, S.G.. (orgs.). Coleções de arte: formação, exibição e ensino. Rio de Janeiro: Rio Books/Faperj, 2015, p.233-250.
MASCELANI, A..O mundo da arte popular brasileira. Rio de Janeiro: Museu Casa do Pontal; Mauad Editora, 2002.
MINISTÉRIO DAS RELAÇÕES EXTERIORES. O espírito criador do povo brasileiro, através da coleção de Abelardo Rodrigues do Recife: catálogo de exposição em Comemoração do Sesquicentenário da Independência do Brasil. Brasília: Ministério Das Relações Exteriores, 1972.
MUSEU DE ARTE CONTEMPORÂNEA DE PERNAMBUCO. 1ª Exposição da coleção Abelardo Rodrigues de artes plásticas. Olinda: Fundarpe, 1983.
NATAL, C.M.. A vanguarda tropical de Mário de Andrade. In: Anais do Museu Paulista, vol.24, nº2, São Paulo, maio-agosto de 2016.
OLIVEIRA, E.D.G.. O popular e o contemporâneo no museu de arte. In: Textos Escolhidos de Cultura e Artes Populares, vol.11, nº1, 2014, p.129-241.
PAIVA, D.S.de. No reino das cópias: a coleção do Instituto Ricardo Brennand ou sobre outra história da arte. In: Anais eletrônicos do II Encontro do Grupo MODOS – História da Arte em Coleções, Rio de Janeiro: EBA-UFRJ, vol1, 2016, p.32-46.
POINSOT, J. -M. A arte exposta: o advento da obra. In: HUCHET, S. (Org.). Fragmentos de uma teoria da arte. São Paulo: Edusp, 2012.
SANTOS, J.S.. Coleções, colecionismo e colecionadores: um estudo sobre o processo de legitimação artística na produção de arte popular católica na Bahia entre as décadas de 1940 a 1960. Dissertação de Mestrado. Escola de Belas Artes. Universidade Federal da Bahia, 2013.
SIQUEIRA, V.B.. Coleção Castro Maya – estilo e instituição. In: Anais 16º Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, Florianópolis: Clicdata Multimidia, 2007, p.30-40.
TURAZZI, M.I.. A coleção Geyer doada ao Museu Imperial. In: Revista CPC, São Paulo, vol.1, nº 2, maio/out. 2006, p.47-79.
VIANA, H.N.. Coleção, sentimento e identidade: a trajetória do colecionismo de Abelardo Rodrigues. In: MONTENEGRO, A.T. et. al.(org.) História, cultura e sentimento: outras histórias do Brasil. Recife: Editora da UFPE; Cuiabá: Editora da UFMT, 2008,p.377-396.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.