CHANCHADA E INTERMIDIALIDADE
ALGUNS COMENTÁRIOS SOBRE AVISO AOS NAVEGANTES (1950)
Keywords:
Musical numbers, Brazilian cinema, Film historyAbstract
Neste artigo abordamos o filme Aviso aos Navegantes, dirigido por Watson Macedo em 1950 para a produtora carioca Atlântida Cinematográfica, considerando as formas particulares de inter-relação do cinema brasileiro sonoro da primeira metade do século 20 com outras práticas culturais. Procuramos utilizar a intermidialidade como categoria crítica, acolhendo a natureza híbrida do cinema brasileiro como fator explicativo que permite o entendimento das comédias musicais como inseridas num conjunto mais amplo de diversas práticas culturais.
References
ARAÚJO, Luciana Corrêa de. 2015. Augusto Annibal quer casar!: teatro popular e Hollywood no cinema silencioso brasileiro. Alceu, v.16, n.31, julho/dezembro 2015, p.62-73.
CIOCCI, Sandra Cristina Novais. 2010. Assim era a música da Atlântida: a trilha musical do cinema popular brasileiro no exemplo da Companhia Atlântida Cinematográfica 1942/1962. Dissertação de mestrado, Campinas, Universidade Estadual de Campinas/Instituto de Artes, 2010.
FREIRE, Rafael de Luna. 2011. Carnaval, mistério e gângsters: o filme policial no Brasil (1915-1951), tese de doutorado, Niterói, Universidade Federal Fluminense, 2011.
HEFFNER , Hernani. 2010. Entrevista em CIOCCI, Sandra Cristina Novais. Assim era a música da Atlântida. Campinas, Universidade Estadual de Campinas/ Instituto de Artes, 2010, p.186-215.
HEFFNER, Hernani. 2016. Entrevista à autora em 15 de janeiro de 2016. Digitado.
NAGIB, Lúcia e Anne JERSLEV. Introduction. In: NAGIB, Lúcia; JERSLEV, Anne (eds.). Impure Cinema: Intermedial and Intercultural Approaches to Film, Londres, I.B.Tauris, 2014.
SCHVARZMAN, Sheila. 2008. Cultura popular massiva no Brasil: o lugar do cinema sonoro e sua relação com a música popular. Icone, Vol.10, n.1, p. 77-99, julho de 2008.
VIEIRA, João Luiz. 1977. Foto de cena e chanchada: a eficácia do “star system” no Brasil. Dissertação de mestrado. Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1977.
VIEIRA, João Luiz. 1983. Este é meu, é seu, é nosso: introdução à paródia no cinema brasileiro. Filme Cultura, Rio de Janeiro, n.41-42, 1983.
VIEIRA, João Luiz. 1987. A chanchada e o cinema carioca (1930-1955). In: RAMOS, Fernão (ed.). História do cinema brasileiro, São Paulo, Art Editora, 1987.
VIEIRA, João Luiz. 1996. Cinema e performance. In: XAVIER, Ismail (ed.). O cinema no século. Rio de Janeiro, Imago, 1996, p. 337-351.
VIEIRA, João Luiz. 2012. Brazil. In: CREEKMUR, Corey K.; MOKDAD, Linda (eds.). The International Film Musical. Edinburgh, Edinburgh University Press, 2012, p.141-154.
WISNIK, José Miguel. Entre o erudito e o popular. Revista de História, n. 157, 2º. semestre de 2007, p. 55- 72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.