Fantasias coloridas de destruição

Authors

Keywords:

Cinema, Nazism, Holocaust

Abstract

The production of the film in color in the ‘Third Reich’ has obtained through chemical processes developed by the technicians of the IG-Farben, the same industry that provided the Zyklon B gas for the death camps. The improvement of color in the German cinema and the extermination of the Jews in gas chambers ran in parallel, in continuous improvements within a totalitarian system, in which culture and barbarism became inseparable. The Alliance between art and crime could not fail to reflect on his own imaginary produced. Anti-Semitic since the biological underpinnings of their mode of production, the Nazi film has created revealing fantasies of destruction.

Author Biography

LUIZ NAZARIO, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil

Luiz Nazario é doutor em História Social pela Universidade de São Paulo, com a tese: Imaginários da destruição: O papel da imagem na preparação do Holocausto (1994). Desde 1997 é Professor (Associado IV) de História do Cinema da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais e, desde 2002, Pesquisador Bolsista do CNPq (PQ1-B). Publicou 19 livros, 26 capítulos de livros, 98 artigos em periódicos especializados e 12 trabalhos em anais de eventos no Brasil e no exterior.

References

ABBOT, John. Kolberg. The Apotheosis of Nazi Cinema. Encarte do DVD Kolberg.Chicago: Interntional Historic Films, 2004.

ALT, Dirk. “Der Farbfilm marchiert”! Frühe Farbfilmverfahren und N.S. Propaganda 1933-1945. München: Belleville, 2011.

BARKHAUSEN, Hans. Filmpropaganda für Deutschland im Ersten und Zweiten Weltkrieg. Hildesheim: Olms Presse, 1982.

CADARS, Pierre; COURTADE, Francis. Histoire du cinéma nazi. Prefácio de Raymond Borde. Paris: Le Terrain Vague, 1972.

COMITÊ INTERALIADO DO BRASIL. A verdade sobre as atrocidades do Eixo, 1945.

DE-NUR, Yehiel. Planet Auschwitz. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=o0T9tZiKYl44>. Acesso em 18/05/2015.

ESPAÑA, Rafael de. El cine de Goebbels. Barcelona: Editorial Ariel, 2000.

FRAENKEL, Heinrich; MANVELL, Roger. Doutor Goebbels. Vida e morte. São Paulo: Madras Editora, 2012.

GOEBBELS, Joseph. Diário. 1942-1943. Rio de Janeiro: Editora A Noite, s/d.

GOEBBELS, Joseph. Tagebücher. Band 4: 1940-1942. Herausgegeben von Ralph George Reuth. München: Serie Piper, 1992.

GRAF, Dominik. Opfergag. Carte Blanche. Deutsches Filminstitut. Disponível em: http://deutsches-filminstitut.de/blog/carte-blanche-dominik-graf. Acesso em 16/08/2016.

GREGOR, Ulrich; PATALAS, Enno. Geschichte des modernen Films. Güttersloh: Bertelsmann, s/d.

HARLAN, Veit. “Farbfilm”, in KOSHOFER, Gert. Color. Die Farben des Films. Berlin: Spiess, 1988.

HARLAN, Veit. Souvenirs, ou le cinéma allemand selon Goebbels. Paris: Éditions FranceEmpire, 1974.

HILBERG, Raul. A destruição dos judeus europeus, 2 vols. Barueri: Amarilys, 2016.

HITLER, Adolf. Hitler Speech in Sportpalais, Berlin, January 30, 1942. Neues Europa. Disponível em: http://www.der-fuehrer.org/reden/english/42-01-30.htm. Acesso em 16/06/2016.

HULL, David Stewart. Film in the Third Reich. A Study of the German Cinema 1933-1945. Berkeley: University of California Press, 1969.

KLATT, Oliver. Hitlers Disney. Der Spiegel, 25.04.2013. Disponível em: http://www.spiegel. de/einestages/hans-fischerkoesen-der-walt-disney-deutschlands-a-951106.html. Acesso em 16/08/2016.

LACQUEUR, Walter. O terrível segredo. A verdade sobre a manipulação de informações na “Solução Final” de Hitler. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.

LACQUEUR, Walter; BREITMAN, Richard. O herói solitário [Breaking the silence]. São Paulo: Best Seller, 1987.

MARCORELLES, Louis. The Nazi Cinema. Sight and Sound, v. 25, n. 4, London, outono 1955.

MAREK, Michael. 1943: Estréia do “Barão de Münchhausen”. Calendário Histórico. Deutsche Welle. Em: http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,780978,00.html. Acesso em 16/08/2016.

OVEN, Wilfred. Quién era Goebbels? Uma biografia de cerca. Buenos Aires: Editorial Revision, 1988.

VIDAL-NAQUET, Pierre. Os assassinos da memória. “Um Eichmann de papel” e outros ensaios sobre o revisionismo. Tradução de Marina Appenzeller. Campinas, SP: Papirus, 1988.

VIRILIO, Paul. Guerre et cinéma I. Logistique de la percéption. Paris: Cahiers du Cinéma, 1984.

WEGENAST, Ulrich (org.). DVD Animation in der Nazizeit. Coleção Geschichte des Deutschen Animationsfilms. Der Filmverlag der Spezialisten: Berlin, 2011.

Published

2016-11-01

How to Cite

NAZARIO, L. Fantasias coloridas de destruição. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 175–197, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15746. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section