A CHAVE DE SARAH
O CINEMA COMO CHAVE PARA OS ARMÁRIOS DAS MEMÓRIAS E DA HISTÓRIA
Keywords:
France, Nazism, CinemaAbstract
This article analyzes the film Sarah’s Key in order to investigate the relationship between cinema, individual memory, collective memory and history. The period of the Nazi occupation of France, the events associated with the Rafle du Vélodrome d’Hiver, the construction of a heroic and dignified narrative to the French past and subsequent efforts to critize it – including film productions – are examined considering the confrontation between the underground and official voices who built and still build the multiple historic representations.
References
Audiovisuais
A CHAVE de Sarah. Dir. Gilles Paquet-Brennere. França: Stéphane Marsil, 2010. Duração 111 minutos.
A TRISTEZA e a piedade. Dir. Marcel Ophüls. França, Suíça, Alemanha: Alain de Sedouy, André Harris, 1969. Duração 260 minutos.
LE JUIF Suss. Dir. Veit Harlan. Alemanha: Terra Film, 1940. Duração 98 minutos.
Textuais
ARAUJO, Maria Paula Nascimento; SANTOS, Myrian Sepúlveda dos. História, memória e esquecimento: Implicações políticas. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 79, p. 95-111, 2007. Disponível em: https://rccs.revues.org/728?lang=es>; acesso em: 04 ago. 2016.
ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalém: um estudo sobre a banalidade do mal. Trad. J.R. Siqueira. São Paulo: Cia. das Letras, 1999.
BLAY, Eva Alterman. Um outro olhar sobre Paris ou algumas raízes do antissemitismo no Brasil. In: Actas VI Congresso Luso Afro-Brasileiro de Ciências Sociais. 2002. p. 19-28.
BLOCH, Marc. A estranha derrota. Trad. Eliane Aguiar. São Paulo: Zahar, 2011.
FERRO, Marc. Cinema e História. Trad. Victor Henrique Pizarro. São Paulo: Paz e Terra, 1992.
HIVELDER, Zevi. A tragédia dos judeus de Vichy. Revista Morashá. 2011. Disponível em: <http://www.morasha.com.br/antissemitismo/atragediadosjudeusdevichy.html>; acesso em: 29 jul. 2016.
JUDT, Tony. Pós-Guerra: uma história da Europa desde 1945. Trad, José Roberto O’Shea. Rio de Janeiro: Objetiva, 2008;
JUDT, Tony. Reflexões sobre um século esquecido: 1901 – 2000. Trad. Nelson Nogueira. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.
KORNIS, Mônica Almeida. História e Cinema: um debate metodológico. In Estudos Históricos, vol. 5, n.10. Rio de Janeiro: FGV/CPDOC, 1992.
LEWGOY, Bernardo. Holocausto, trauma e memória. WebMosaica, v. 2, n. 1, 2010. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/index.php/webmosaica/article/view/15544>;acesso em: 04 ago. 2016.
LEVI, Primo. Os afogados e os sobreviventes: os delitos, os castigos, as penas, as impunidades. Trad. Luiz Sérgio Henriques. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
MARCO, Valeria de. Velódromo de invierno: horror sem fronteiras. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISPANISTAS, 2, 2002, São Paulo. Proceedings online... Associação Brasileira de Hispanistas. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_art
text&pid=MSC0000000012002000200046&lng=en&nrm=abn>; acesso em: 29 jul. 2016.
NAZARIO, Luiz. Os vilões fantasmáticos da ocupação. In: Reflexões sobre o mundo contemporâneo, 2011.
Disponível em <https://escritorluiznazario.wordpress.com/2011/02/25/os-viloes-fantasmaticos-da-ocupacao/>; acesso em: 29 jul. 2016.
NAZARIO, Luiz. Revisionismo bastardo em tecnicolor. In: Reflexões sobre o mundo contemporâneo, 2009.
Disponível em: <https://escritorluiznazario.wordpress.com/2009/04/18/,revisionismo-bastardo-em-glorioso-tecnicolor/>; acesso em: 06 ago. 2016.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Revista Estudos Históricos, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989. Disponível em: <http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/viewArticle/2278>; acesso em: 04 ago. 2016.
RIDING, Alan. Paris, a festa continuou: a vida cultural durante a ocupação nazista, 1940-4.Trad. Celso Nogueira e Rejane Rubino. São Paulo: Cia. das Letras, 2012.
ROLLEMBERG, Denise. Aos grandes homens a Pátria reconhecida. Os Justos no Panthéon. In: Carlos Fico; Maria Paula Araújo; Monica Grin (Org.). Violência na história. Memória, trauma e reparação. 1ed.Rio de Janeiro: Ponteio, 2012, v., p. 79-101.
SILVA, Helenice Rodrigues da. Narrar, transmitir, representar: o testemunho de um sobrevivente francês (judeu e resistente) os campos de concentração nazista. Anos 90, 15(28). 2008.
TODOROV, Tzvetan. Uma tragédia francesa. Trad. Alda Porto. Rio de Janeiro: Record, 1997.
TOTA, Pedro. A Segunda Guerra Mundial. In: Demétrio Magnoli (Org.). História das Guerras. São Paulo: Contexto, 2006.
UNITED STATES HOLOCAUST MEMORIAL MUSEUM (2016). Drancy. Disponível em: https://www.ushmm.org/wlc/en/article.php?ModuleId=10005215>; acesso em: 29 jul. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.