Found archives of a lost artist
diário de processo ou um estudo por uma biografia anônima
Keywords:
Archive, Memory, Anonymous biographyAbstract
Would it be possible to write a biography about an anonymous person? C. P. is an artist lost in time and space. I have found his archives and I tried to make an inventory with them so as to get to know him. This essay goes through my field notes and questions the statute of reality in biographies and archives.
References
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução Sérgio Paulo Rouanet, 7a edição. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BLANCHOT, Maurice. Two versions of the imaginary. In: ______. The Space of Literature. Trans. Ann Smock. Lincoln: University of Nebraska Press, 1989. p. 417-427.
BRUCK, Mohazir Salomão. Biografias e literatura: entre a ilusão biográfica e a crença na reposição do real. 1ª edição. Belo Horizonte: Veredas & Cenários, 2009.
DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Trad. Claudia de Moraes Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
DIDI-HUBERMAN, Georges. La Imagem-malicia: Historia del arte y rompecabezas del tempo. In: ______. Ante el Tiempo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2006. p. 135-154.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. O que é a imagem dialética. In:______. História e arte: imagem e memória. Campinas: Mercado das Letras, 2012.p. 21-34.
LEJEUNE, Philippe. Autobiografia e ficção. In: ______. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Belo Horizonte: Editora UFMG. 2008.
LISSOVSKY, Maurício. Quatro + uma dimensão do arquivo. In: MATTAR, E. (Org.) Acesso à informação e política de arquivos. Rio de Janeiro: s/ed., 2004,p. 47-63.
__________________. Viagem ao país das imagens: a instabilidade das fotografias e suas propriedades combinatórias. In: FURTADO, Beatriz (Org.). Imagem contemporânea: cinema, TV, documentário, fotografia, videoarte, games... São Paulo: Hedra, 2009.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas, São Paulo: Editora da UNICAMP, 2007.
ROUILLE, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. Trad. Constancia Egrejas. São Paulo: Editora Senac, 2009.
WOOLF, Virginia. A arte da Biografia. Dispositiva – Revista do Programa de Pós Graduação em Comunicação Social da Faculdade de Comunicação e Artes da PUC – Minas. Trad. Norida Teotônio de Castro, n. 2, 2012.
Downloads
Additional Files
- Sem título (Português (Brasil))
- Sem título (Português (Brasil))
- Sem título (Português (Brasil))
- Sem título (Português (Brasil))
- Sem título (Português (Brasil))
- Sem título (Português (Brasil))
- Sem título (Português (Brasil))
- Sem título (Português (Brasil))
- Sem título (Português (Brasil))
- Sem título (Português (Brasil))
- Sem título (Português (Brasil))
- Sem título (Português (Brasil))
- Sem título (Português (Brasil))
- Sem título (Português (Brasil))
- FOUND ARCHIVES OF A LOST ARTIST: INVENTÁRIO (Português (Brasil))
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.