Waltz with Bashir

Tactics, territories, spaces and art resistance

Authors

  • Ana Cláudia de Freitas Resende Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.16123

Keywords:

Cláudia Paim, Waltz with Bashir, Artists tactics

Abstract

This paper celebrates the Revista Pós’s homage to the artist Cláudia Paim, based on the relevance of the work Artists tactics in Latin America and boldly proposes to extrapolate her studies, applying them to the collaborative practices in the Seventh Art in Israel. In order to achieve this main objective, this text analyzes the film Waltz with Bashir (2009), a documentary in animation, which dares to interweave the fictional and non-fictional universes, apparently antagonistic. The emphasis is on the artistic creation and the formation of networks of collaborators, which went beyond conceptual, technical, budgetary and geographical limits, culminating in international recognition.

Author Biography

Ana Cláudia de Freitas Resende, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil

Jornalista, graduada pela PUC Minas, em 1994; especialização em Cinema pela PUC Minas, em 2001; Mestre em Artes pela UFMG, em 2005; doutora em Artes pela UFMG, em 2014.

References

BLANCO, Paloma et al. (org.). Modos de hacer: arte crítico, esfera pública y acción directa. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamaca, 2001.

DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2002.

DENIS, Sébastien. O cinema de animação. Tradução: Marcelo Félix. Lisboa: Texto & Grafia, 2010.

LAMARRE, T. From animation to animé: drawing movements and moving drawings. Japan Forum, Montreal, n. 14, v. 2, p. 329-367, 2002.

PAIM, Cláudia. Táticas de artistas na América Latina: coletivos, iniciativas coletivas e espaços sugestionados. Porto Alegre: Panorama Crítico, 2009.

PAIM, Cláudia. Táticas de artistas na América Latina: coletivos, iniciativas coletivas e espaços sugestionados. Porto Alegre: Panorama Crítico, 2012.

RABIGER, Michael. Dirección de documentales. 2. ed. Madrid: IORTV, 2001.

RAMIÓ, Joaquim; THEVENET, Homero (org.). Fuentes y documentos del cine. Barcelona: Fontamara, 1985.

RESENDE, Ana Cláudia de Freitas. O documentário em animação: tenuidade e simbiose entre ficção e não ficção. 2014. 204 f. Tese (Doutorado em Artes Visuais) - Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais (EBA/UFMG), Belo Horizonte, 2014.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; Editora UFRGS, 2006.

Published

2019-11-22

How to Cite

RESENDE, A. C. de F. Waltz with Bashir: Tactics, territories, spaces and art resistance. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 211–229, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.16123. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/16123. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section