Geometry in Gilvan Samico’s engravings

between technique and narrative, the rationalization of the mythic space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.20564

Keywords:

Gilvan Samico., Woodcut., Engraving., History of images., Art of memory.

Abstract

The present text aims to explain how the use of geometrical shapes, that occurred in the works of Gilvan Samico, has interfered with the construction of the images’ space, seeking to understand some of the meanings that the woodcuts can take from that transformation onwards. To that end, the images are comparatively analyzed, considering their relationship with words and memory, their cultural traits and their temporality. Conceiving the power of the image as an object that awakens stories and memories, what is inherent to the engravings is placed in parallel with the construction of a rational mathematical thought in art. Samico’s work is marked by the survival of memory images, that is transversal in techniques, themes and form.

References

AMARAL, Aracy. Arte para que? A preocupação social na arte brasileira 1930 – 1970. São Paulo:

Livraria Nobel, 1984.

BARROS, Leandro Gomes de. A história de Juvenal e o dragão. Recife: [s.n., 19-? ]. 20 p. Disponível em <http://docvirt.com/docreader.net/docreader.aspx?bib=RuiCordel&pasta=&pesq=LC6043>. Acesso em: 25 mar. 2020.

BELTING, Hans. Antropologia da Imagem. Para uma ciência da imagem. Tradução de Artur Morão. Lisboa: KKYM, 2014.

BRITO, Ronaldo. Samico: do desenho à gravura. In: ______. Samico: do desenho à gravura. São

Paulo: Pinacoteca do Estado, 2004. p. 11-13

COUTO, Maria de Fátima Morethy. Por uma vanguarda nacional. A crítica brasileira em busca de uma identidade artística (1940-1960). Campinas: Editora da Unicamp, 2004.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas

segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DELARUE, Paul. Le conte de l'homme aux trois chiens. In: DIDI-HUBERMAN, Georges. Saint Georges et le dragon. Versions d'une légende. Paris: Adam Biro, 1994. ISBN 2-87660-139-7. Publicado originalmente em DELARUE, Paul. Le conte populaire français. Catalogue raisonné des versions de France et des pays de langue française, Paris, Érasme, 1957, I. p. 145.

ELIADE, Mircea. O sagrado e o profano. tradução Rogério Fernandes. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

FONSECA, F. Entrevista com Gilvan Samico. ouvirOUver, Uberlândia, 15(2), p. 620-633. 2020.

Disponível em <https://doi.org/10.14393/OUV-v15n2a2019-50281>. Acesso em 10 mai. 2020.

MORAIS, Frederico. Encantamento. In:______. Samico: 40 anos de gravura. 1. ed. reimpr. – Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil; Recife: Museu de Arte Moderna Aloísio Magalhães, 1998. p.7-11.

PANOFSKY, Erwin. A perspectiva como forma simbólica. In: ARGAN, Giulio Carlo. História da arte italiana. São Paulo: Cosac&Naify, 2003. v. 2.

SAMAIN, Etienne. As imagens não são bolas de sinuca. Como pensam as imagens. In: ______. Como pensam as imagens. Campinas: Editora da Unicamp, 2012. p. 21-36.

SAMICO, Gilvan. Depoimento. In: BRITO R. C., Samico: do desenho à gravura. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2004. p. 23-54.

VALDEON, Julio. León y Castilla. Historia de España. Feudalismo y consolidación de los pueblos

hispánicos (siglos XI - XV). 3ª ed. Barcelona: Editorial Labor S.A., 1983

YATES, Frances Amelia. A arte da memória. Tradução de Flavia Bancher. Campinas: Editora da

Unicamp, 2007.

ZUMTHOR, Paul. La lettre et la voix de la “littérature” médiévale. Paris: Editions Du Seuil, 1987.

Published

2021-01-29

How to Cite

FONSECA, F. Geometry in Gilvan Samico’s engravings: between technique and narrative, the rationalization of the mythic space. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 21, p. 276–307, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.20564. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20564. Acesso em: 18 sep. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section