“Experience dance”

an artistic pedagogical practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.20630

Keywords:

Dance, Artistic-pedagogical practice, Contemporary dance

Abstract

The article presents a summary of the master's dissertation Dance Experience: behind the scenes of an artistic-pedagogical practice developed at the Unicamp Institute of Arts, guided by Profa. Dr. Ana Maria Rodriguez Costas. An artistic-pedagogical practice elaborated by the author was examined based on her trajectory as an artist and dance teacher, supported by a contemporary dance perspective in line with the thinking of Louppe (2012) and assumptions of the collective Judson Dance (BANES, 1994; 1999; 2003, CAVRELL, 2012). The qualitative research of exploratory character started from the autoetnographic approach combined with the investigation of the practice itself with the objective of showing the articulations between conceptions and dance practices as well as the power of the dance act itself as a generator and producer of knowledge.

References

BANES, Sally. Greenwich Village 1963: avant-garde, performance e o corpo efervescente. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

BANES, Sally. Reinventing Dance in the 1960s. Madison: University of Wisconsin Press, 2003.

BANES, Sally. Writing Dancing: in the Age of Postmodernism. Hanover: University Press of New England, 1994.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Trad. orientada por Maria Teresa Estrela e Albano Estrela. Porto: Porto Editora, 1994.

CAVRELL, Holly Elizabeth. Dando corpo à história. 2012. 278 p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP.

COSTAS, Ana Maria Rodriguez. A dança como acontecimento. VI Reunião Científica da Abrace, Porto Alegre, 2011.

DEWEY, John. Arte como Experiência. Tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010 (Coleção Todas as Artes).

FORTIN, Sylvie. Contribuições possíveis da etnografia e da auto-etnografia para a pesquisa na prática artística. Trad. Helena Mello. Revista Cena, vol. 7, 2009.

GIL, José. Movimento Total - O corpo e a Dança. Tradução de Miguel Serras Pereira. Lisboa: Relógio D&rsquoÁgua Editores, 2001.

LOUPPE, Laurence. Poética da dança contemporânea. Tradução de Rute Costa. 1a Edição Portuguesa. Lisboa: Orfeu Negro, 2012.

LORENZINI, María José Contreras. La práctica como investigación: nuevas metodologías para la academia latinoamericana. Poiésis, n. 21-22, pp. 71-86, jul.-dez. 2013.

MARQUES, Isabel. Notas sobre o corpo e o ensino de dança. Caderno pedagógico, Lajeado, v.8, n.1, p. 31-36, 2011.

MUNIZ, Zila. Rupturas e procedimentos da dança pós-moderna. Revista: O Teatro Transcende do Departamento de Artes – CCE da FURB – Blumenau, v. 16, n. 2, pp. 63-80, 2011.

MURTA, Flor. Danças contemporâneas: articulando concepções e práticas de ensino. 128 f. Dissertação (Mestrado em Dança) - Escola de Dança. Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.

NACHMANOVITCH, Stephen. Ser Criativo - o poder da improvisação na vida e na arte. SP: Summus 1993.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e Processos de Criação. Petrópolis: Vozes, 1987.

PEREIRA, Paulo José Baeta. A improvisação integral na dança. Campinas, SP: Editora Meredita, 2014.

PEREIRA, Paulo José Baeta. Reconectando corpo e alma: sobre o processo de improvisação e criação em dança. 2010. Tese (Doutorado em Artes) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 127 p.

SARAIVA, Maria do Carmo. O sentido da dança: arte, símbolo, experiência vivida e representação. Movimento, Porto Alegre, v. 11, n. 3, pp. 219-242, setembro/dezembro de 2005.

STRAZZACAPPA, Márcia. MORANDI, Carla. Entre a arte e a docência: a formação do artista da dança. 4 ed. Campinas, SP: Papirus, 2006 (Coleção Ágere).

TOMAZZONI, Airton. Esta tal de dança contemporânea. Idanca.net. 2006. Disponível em: http://idanca.net/esta-tal-de-danca-contemporanea. Acesso em ago. 2016.

VIEIRA, Jorge. Metodologia, complexidade e arte. Revista do Lume, Campinas, n. 4, pp. 1-8, dez. 2013.

Published

2021-01-29

How to Cite

CARVALHO, N. B. D. de. “Experience dance”: an artistic pedagogical practice. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 21, p. 32–60, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.20630. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20630. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section