Overflow embroidery as counter-conduct

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20667

Keywords:

Contemporary Embroidery, Art Education, Clinic

Abstract

This work aims to present some reflections from meetings and dialogues developed in the workshop entitled Desbordar developed with users of the mental health service at Casa Verde Day Hospital located in the South Zone of Rio de Janeiro. The text is constructed from a polyphony echoed by the voices of patients and research developed by the authors in the face of perceptions about language, and the proposed method, where the bonds of language, images and words are released from a homogenization that imprison them in a unique and limiting model.

Author Biography

Gabriela Serfaty , Pontificia Universidade Católica de São Paulo - Brasil

Psiquiatra, terapeuta e artista visual. Mestre em Psicologia Clínica - Puc-SP. 

References

BARTHES, Roland. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 2015.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. (Obras escolhidas, v. 1)

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro, São Paulo: Paz e Terra, 2018.

DELEUZE, Gilles; GUATARI, Felix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, v. 1, 2011; v. 4, 2012.

DELIGNY, Fernand. O aracniano e outros textos. São Paulo: N-1 Edições, 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vaga-lumes. Trad. Vera Casa Nova; Márcia Arbex. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2011, p. 55.

ESCÓSSIA, Liliana da; KASTRUP, Virginia e PASSOS, Eduardo. Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. V. 1. Porto Alegre: Sulina, 2015.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpos e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.

GABLIK, Susi. Estética conectiva: a arte depois do individualismo. In: GUINSBURG, J.; BARBOSA, Ana Mãe (Orgs.). O pós-modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2008.

GUIMARÃES, Mariana de Souza. O design dos objetos artesanais produzidos no cotidiano de mulheres idosas. Mestrado em Artes e Design (Dissertação). Departamento de Artes e Design, Pontifícia Universidade Católica. Rio de Janeiro, 2010.

GUIMARÃES, Mariana de Souza. Bordadura como linguagem de experiências, afeto, vínculo e liberdade. In: Anais do 24º Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Santa Maria (RS), 2015.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

LAPOUJADE, David. Potências do tempo. São Paulo: N-1 Edições, 2017.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

PAZ, Octavio. O arco e a Lira. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: N-1 Edições, 2018.

SERFATY, Gabriela. Por uma escrita menor. Mestrado em Psicologia Clínica. ( Dissertação).Pontifícia Universidade Católica. São Paulo,2016.

Published

2020-11-29

How to Cite

GUIMARAES, M.; SERFATY , G. . Overflow embroidery as counter-conduct. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 10, n. 20, p. 86–101, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.20667. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20667. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section