Audiovisual narratives in education
video art Anima2 and their meanings
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.21347Keywords:
Art education, Video art, Anima2, Audiovisual reading, Contemporary artAbstract
The article discusses the reading of audiovisual productions in educational contexts based on the references of discursive semiotics, visual culture and art education, focusing on the meanings created by editing strategies when establishing audiovisual discourse. The work analyzes the visual and sound rhythms and how they are articulated to constitute the audiovisual effect. The corpus of analysis is the video art Anima2, a production with superimposed images and sounds that do not represent what is being shown. To carry out the reading of the object, a focus group was organized with students from a teacher training course, in order to know the meanings they attribute to this production. The conclusions present contributions to the reading of audiovisual narratives in education.
References
ACASO, María. Esto no son las Torres Gemelas: cómo aprehender a leer la televisión y otras imágenes. 1. ed. Madrid: Catarata, 2006.
AUMONT, Jacques et. al. A estética do filme. Campinas: Papirus Editora, 2008.
BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda Pereira da. Abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. 1. ed. São Paulo: Cortez,2010.
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. 1. ed. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 2009.
CHION, Michel. La audiovisión. Barcelona: Paidós, 1993.
CIRELLO, Moira Toledo D. G. Educação audiovisual popular no Brasil – Panorama 1990-2009. 2010. 2 v. Tese. (Doutorado em Comunicação e Artes) — Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. p. 1-361. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27153/tde-19112010-113739/publico/2351228.pdf>. Acesso em: 12 jun. 2019.
DIAS, Cláudia. Grupo focal: técnica de coleta de dados em pesquisas qualitativas. Informação & Sociedade, v. 10, n. 2, p. 1-12, 2000. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/330/252> Acesso em: 1 maio 2020.
EFLAND, Arthur D.; FREEDMAN, Kerry; STUHR, Patrícia. La educación en el arte posmoderno. Barcelona: Paidós, 2003.
FECHINE, Yvana. Contribuições para uma semiotização da montagem. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de; TEIXEIRA, Lucia (Orgs.). Linguagens na comunicação: desenvolvimento de semiótica sincrética. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009. p. 323-370.
FERRÉS. Joan. Vídeo e educação. Porto Alegre: ARTMED, 1996
GIBSON, Amber. Videoarte: algunos apuntes. Exit Express, n. 59, mai 2010, p.18-31.
HERNANDES, Nilton. Duelo: a publicidade da tartaruga da Brahma na Copa do Mundo. In: LOPES, Ivã C.; HERNANDES, Nilton. (Orgs). Semiótica: objetos e práticas. São Paulo: Contexto, 2005. p. 227-244.
HERNÁNDEZ, Fernando. ¿De qué hablamos cuando hablamos de Cultura Visual? Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 30, n.2, p. 9-34, jul./dez 2005. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/12413/7343> Acesso em: 5 dez. 2019.
LANDOWSKI, Eric. Para uma semiótica sensível. Educação & Realidade, Porto Alegre, n. 30, v. 2, p. 93-106, jul./dez, 2005. Disponível em:
<https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/12417/7347> Acesso em: 13 jun. 2019.
LANDOWSKI, Eric. Modos de presença do visível. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de (Org.). Semiótica plástica. São Paulo: Hacker Editores, 2004. p.97-112.
LANDOWSKI, Eric. Presenças do outro. São Paulo: Perspectiva, 2002.
MACHADO, Arlindo. Arte e mídia. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
MÉDOLA, Ana Sílvia D. A abordagem do sincretismo em televisão: em busca de caminhos para análise. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de; LANDOWSKI, Eric (Orgs.). Caderno de Discussão do Centro de Pesquisas Sociossemióticas. São Paulo: Editora CPS, 2003. p. 483-492.
PILLAR, Analice Dutra; REGINATO, Tanise. Leituras de micronarrativas audiovisuais em contextos educativos: barquinhos de Tatajuba. In: RAMALHO, Sandra; SCOZ, Murilo; SANTOS, Célio Teodorico dos. (Orgs.). Ressonâncias semióticas. 1ed. Florianópolis: UDESC, 2020. p. 46-62.
PILLAR, Analice. Readings of the contemporary in art education: Simultaneity and ambivalence in video art. International Journal of Education through Art, Londres, v.13, n.2, p. 235-247, maio / ago. 2017. Disponível em:
<http://dx.doi.org/10.1386/eta.13.2.235_1> Acesso em: 1 mar. 2020.
PILLAR, Analice Dutra; REGINATO, Tanise. Os efeitos de sentido na videoarte Muto: tempo e espaço no discurso audiovisual. In: 25º Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas (ANPAP), 2016, Porto Alegre. 25º Encontro da ANPAP, Arte seus espaços e/em nosso tempo. Porto Alegre: ANPAP, 2016. v. 1. p. 2916-2931. Disponível em: <http://anpap.org.br/anais/2016/simposios/s6/analice_dutra_pillar-tanise_reginat.pdf> Acesso em: 12 out. 2019.
PILLAR, Analice Dutra; GOULART, Manuella Pereira. Arte contemporânea e ensino da arte: leituras da videoarte Cinema Lascado. In: 24º Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas - ANPAP, 2015, Santa Maria - RS. Anais do 24º Encontro Nacional da ANPAP. Santa Maria - RS, 2015. p. 2776-2791. Disponível em: <http://anpap.org.br/anais/2015/simposios/s5/analice_dutra_pillar_manuella_goulart.pdf> Acesso em: 23 set. 2019.
PILLAR, Analice Dutra. Lectura de producciones audiovisuales del arte contemporáneo en la educación artística, Revista Complutense de Educación, Madrid, v. 25 n. 2, p.337-353, 2014. Disponível em:
<https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/41539/42939> Acesso em: 19 mar. 2020.
RESSEL, Lucia B. et.al. O uso do Grupo Focal em Pesquisa Qualitativa. Texto & Contexto - Enfermagem, Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 779-786, out./dez. 2008. <http://www.scielo.br/pdf/tce/v17n4/21.pdf> Acesso em: 12 dez. 2019.
ROLDÁN, Ángel G. Videoarte en contextos educativos. 2012. Tesis (Doctoral en Educación) - Facultad de Ciencias de La Educación, Universidad de Granada, Granada, p. 1-682. Disponível em:<http://hdl.handle.net/10481/21630> Acesso em: 10 maio 2019.
SANTOS, Maria Angélica dos; BARBOSA, Maria Carmen Silveira (Orgs.). Escritos de alfabetização audiovisual. Porto Alegre: Libretos, 2014
TEIXEIRA, Lucia. Para uma metodologia de análise de textos verbovisuais. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de; TEIXEIRA, Lucia (Orgs.). Linguagens na comunicação: desenvolvimentos de semiótica sincrética. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009. p.41-77.
TEIXEIRA, Lucia. Entre dispersão e acúmulo: para uma metodologia de análise de textos sincréticos. Gragoatá - Revista do Instituto de Letras da UFF, Niterói, v. 16, p. 209-227, jan./jun. 2004. Disponível em:
<https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33349/19336> Acesso em: 20 jun. 2019.
ZUNZUNEGUI, Santos. Pensar la imagen. Madri: Catedra/Universidad del Pais Vasco, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Analice Dutra Pillar, Juliano de Campos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.