Private initiative

Bathrooms in projection

Authors

  • Luana Andrade Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Brasil
  • Luciana Borre Nunes Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.21586

Keywords:

Contemporary Art, Post Production, Surveillance

Abstract

Private Initiative was an artistic action in the access hall of the bathrooms at the Arts and Communication Center at Federal University of Pernambuco, in June 2018, during the collective exhibition “Tramações”. The action consisted of making public the images produced inside the bathrooms seen through plastic sheets and an overhead projector installation. Members of the public made the projected images. I reviewed the speeches produced in the bathrooms, a space legally "protected" from surveillance cameras, and I asked: what are the tensions generated in the publication of images fabricated inside a private space? How do they reveal deviant life styles?

Author Biographies

Luana Andrade, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Brasil

Mestranda no Programa Associado de Pós-Graudação em Artes Visuais UFPE/UFPB.

Luciana Borre Nunes, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Brasil

Professora nos Cursos de Graduação e Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal de Pernambuco.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo? In: AGAMBEN, Giorgio (org.). O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Tradução de Vinicius Nicastro Honesco.Chapecó: Argos, 2009. p. 25-51.

BOURRIAUD, Nicolas. Pós-produção: como a arte reprograma o mundo contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BRUNO, Fernanda. Máquinas de ver, modos de ser: vigilância, tecnologia e subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2013.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2003.

COUTINHO, Marcelo. 28 Notas da Invasão: Arte como Aletheia e Política como Dóxa. Outros Críticos, Recife, v. 12, ano 3, p. 37, nov. 2016.

CRARY, Jonathan. 24/7 – Capitalismo tardio e os fins do sono. Tradução de Joaquim Toledo Junior. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

DELEUZE, Gilles. Post-Scriptum sobre as Sociedades de Controle. In: DELEUZE, Gilles (org.). Conversações. Tradução de Peter Pál Pelbart. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992, p. 219-226.

FONTCUBERTA, Joan. La furia de las imágenes: notas sobre la postfotografia. Barcelona: Galaxia Gutermberg, 2016.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel. Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1999.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual: proposta para uma nova narrativa educacional. Tradução de Ana Duarte. Porto Alegre: Mediação, 2007. (Educação e arte, v. 7)

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora da UFSM, 2011.

OLIVEIRA, Thiago. Engenharia erótica, arquitetura dos prazeres: cartografias da pegação em João Pessoa, Paraíba. 2016. 179 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Universidade Federal da Paraíba. Rio Tinto, 2016.

RENNÓ, Rosângela. Imagem de Sobrevivência. Site de artista, Arquivo. 2015. Disponível em: http://www.rosangelarenno.com.br/obras/exibir/62/1. Acesso em: 11 março. 2020.

TIQQUN. Como Fazer? Tradução de Fabio Tremonte, Fernando Scheibe e Kamilla Nunes. Florianópolis e São Paulo, 2016. Disponível em: https://issuu.com/fabiotremonte/docs/diagrama____o-tiqqun. Acesso em: 9 mai. 2020.

TOURINHO, Irene; MARTINS, Raimundo. Entre percalços e desejos: sobre a insurgência e possibilidades das pedagogias culturais. Revista Textura, v. 17, n. 34, p. 32-47, 2015.

VÁLERY, Paul. Variedades. São Paulo, Iluminuras, 1991.

Published

2020-05-27

How to Cite

ANDRADE, L.; NUNES, L. B. Private initiative: Bathrooms in projection. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 10, n. 19, p. 184–200, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.21586. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21586. Acesso em: 6 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section