Commercial color printing techniques on paper

the material appeal of chromolithography and risography as collectible printed ephemera

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.25859

Keywords:

printed matter, collections, aura, chromolithography, risography

Abstract

Despite the vaunted "death of the print" with digital media, this article investigates material aspects where printing on paper, more specifically in so-called ephemeral printed matter, still has a differentiated power of significance. This investigation is based on the material analysis of commercial color printing techniques on paper that are distinguished from mass printing techniques – more specifically chromolithography in the 19th century, and risography today – occupying different territories in the universe of collectibles: the guard of historical heritage by public institutions, and the affirmation of style and identity in the self-publications of young artists and designers. The differences in the appreciation of these printed materials through digital media or direct contact with paper samples are also discussed.

Author Biographies

Helena de Barros, Escola Superior de Desenho Industrial/ UERJ

Helena de Barros é graduada em design (ESDI-UERJ, 1994, trabalho vencedor do Prêmio Carmem Portinho de Arte e Cultura), mestre em design (ESDI-UERJ, 2008) e doutora em design (ESDI-UERJ, 2018, Tese vencedora do Prêmio CAPES de Tese 2019 - Arquitetura, Urbanismo e Design e 2º Lugar do 32º Prêmio Museu da Casa Brasileira - trabalhos escritos e não publicados). Professora Adjunta na ESDI-UERJ (onde coordena o Laboratório de Oficina Gráfica), e no IED-RJ, Senac e Infnet. Pesquisadora do Programa Nacional de Apoio à Pesquisa da Fundação Biblioteca Nacional 2018-2019. Desenvolve projetos de design gráfico, principalmente de impressos, projetos editoriais e de exposição na área cultural. Especialista em imagem digital, pré impressão e produção gráfica, atua também em fotomontagens, além de restauração digital de acervos fotográficos. Artista digital (www.helenbar.com), participa de mostras individuais e coletivas, nacionais e internacionais (Delusional: Jonathan LeVine?s Search for the Next Great Artist - Jonathan LeVine Projects, Jersey City, EUA, 2017; Eu me desdobro em muitos: a autorrepresentação na fotografia contemporânea - FotoRio, CCBB - RJ, 2011, etc.). Consultora em identificação de técnicas de impressão de imagens por método microscópico, pesquisa sobre linguagem visual, cultura material, técnicas gráficas, impressos efêmeros e memória gráfica brasileira. Dedica-se especialmente às técnicas de impressão colorida, com ênfase na cromolitografia do século XIX e impressão de arte digital atual. 

Igor Arume, Escola Superior de Desenho Industrial/ UERJ

Igor Arume é mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Design da Escola Superior de Desenho Industrial (ESDI) da UERJ, na linha de pesquisa Teoria, Informação, Sociedade e História. Possui graduação em Comunicação Visual Design pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2015), com período sanduíche nos Países Baixos (2013 - 2014), realizado na Saxion University of Applied Sciences, onde estudou no curso de Art&Technology.

References

ARAÚJO, Nathanael. Tempo de feira: experimentações impressas e construções de si. São Paulo, 2018. Folder da 20ª Feira Tijuana de Arte Impressa.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BENJAMIN, Walter. O colecionador. In Passagens. Trad. de Cleonice Paes Barreto Mourão e Irene Aron. Belo Horizonte: Ed. UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial, 2009.

BLACKWELL, Lewis. The End of Print: the Graphic Design of David Carson. San Francisco: Chronicle Books, 1995

CARDOSO, Rafael. Impressos efêmeros como fonte de estudo para a história da cultura brasileira. In: HEYNEMANN, Claudia Beatriz, RAINHO, Maria do Carmo Teixeira e CARDOSO, Rafael (ORGs). Marcas do Progresso: Consumo e design no Brasil do século XIX. Rio de Janeiro: Mauad X. 2009.

CLIFFORS, James. The predicament of culture: twentieth-century ethnography, literature and art. Harvard University Press. Cambridge. 1988.

FARIAS, Priscila Lena; BRAGA, Marcos da Costa. Dez ensaios sobre memória gráfica. São Paulo: Blucher, 2018.

GLITZER, Gloria. Herbarium Riso. Berlim. Disponível em <https://herbarium-riso.com/contact>. Acesso em 15 de outubro de 2020.

GONÇALVES, José Reginaldo Santos. Antropologia dos objetos: coleções, museus e patrimônio. Rio de Janeiro: Departamento de Museus e Centro Culturais, 2007. (Coleção Museu, Memória e Cidadania).

KOMURKI, John Z. Risomania: the new spirit of printing. Suíça: Niggli Verlag, 2018.

MONTEIRO, Luís. Do Papel ao Monitor Possibilidades e Limitações do Meio Eletrônico. In: XXIV Congresso Brasileiro da Comunicação. Campo Grande, MS: INTERCOM, 2001. Disponível em: http://reposcom.portcom.intercom.org.br/bitstream/1904/4500/1/NP4MONTEIRO.pdf. Acesso em 17 dez. 2007.

POMIAN, K. Collecionneurs, amateurs et curieux. Paris, Venice: XVIe-XVIIIe Siècle. Paris, Ed. Gallimard, 1987.

RICHMOND, W. D. Colour and colour printing as applied to lithograph. London: Wyman & Sons, 1885.

RICKARDS, Maurice. Collecting printed ephemera. Oxford: Phaidon/New York: Abbeville, 1988.

TWYMAN, Michael. The Long-Term Significance of Printed Ephemera. In RBM: A Journal of Rare Books, Manuscripts, and Cultural Heritage, 2008.

WOODWARD, Ian. Understanding Material Culture. Londres: Sage Publications, 2007.

Published

2021-07-19

How to Cite

BARROS, H. de; ARUME, I. Commercial color printing techniques on paper: the material appeal of chromolithography and risography as collectible printed ephemera. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 22, p. 265–296, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.25859. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/25859. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section