Social status, courtesy and etiquette

(reflections on Jan van Eyck’s canvas The Arnolfini couple)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.26163

Keywords:

The Arnofini Portrait, Renaissance painting., Bourgeoisie., Commercialism, Civility.

Abstract

In this interdisciplinary article, merging History of Mentalities and Plastic Arts, we approach the painting The Arnolfini Portrait (1434), by Flemish painter Jan van Eyck (c. 1390-1441), as an illustration suggestive of the birth of Modern Europe and the bourgeois family, in Fourteenth century revival. Through the analysis of gestures, clothes, furniture and decorative objects, fixed by van Eyck, it is possible to verify how the bourgeoisie became the owner of power, occupied by the former nobility, from which he would inherit customs and labels. The union of the coat of arms with the bag, as distinctive symbols of power, implied the search for codes of civility and etiquette that would balance the values of public life and the demands of private life.

Author Biographies

Álvaro Cardoso Gomes, USP - Universidade de São Paulo

Professor Titular da USP (Universidade de São Paulo). Possui graduação em Letras Vernáculas (1968), doutorado em Letras (Literatura Portuguesa), livre-docência pela mesma Universidade (1973 e 1981), pós-doutor em Portugal e nos Estados Unidos. Foi Visiting Professor na University of California Berkeley (1982) e Visiting Writer no Middlebury College (2006 e 2007), ensinando Literatura Brasileira. Lecionou no programa de pós-graduação interdisciplinar "Educação, Comunicação, Administração" da Universidade São Marcos (2002-2012). Exerceu o cargo de coordenador do curso de Letras da USP (1997-1999), do curso de Letras da Universidade São Marcos (1999-2000) e de Pró-Reitor de Graduação na mesma Universidade (2000-2003), especializando-se na administração de cursos, na orientação e direção do corpo docente, na elaboração de grades curriculares, de acordo com orientações do MEC. Foi professor Titular de graduação e pós-graduação e Coordenador do mestrado em Ciências Humanas da UNISA (Universidade Santo Amaro 2012-2020). 

Alzira Lobo de Arruda Campos, UNISA - Universidade Santo Amaro

Graduação em História pela Universidade de São Paulo (1962), mestrado em História Social pela Universidade de São Paulo (1978), doutorado em História Social pela Universidade de São Paulo (1986) e livre-docência em Metodologia da História, pela Unesp (1998). Foi professora titular da Universidade São Marcos, onde exerceu a função de Coordenação do Programa de pós-graduação em Educação, Administração e Comunicação (nível: mestrado) e Pró-Reitora de Pós-Graduação. Tem experiência na área de História e de Metodologia, com ênfase em História das Mentalidades e Metodologia Interdisciplinar e na área de Educação. Faz parte, como Docente em tempo integral, do Programa de Mestrado Interdisciplinar em Ciências Humanas da Unisa.

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Published

2021-07-19

How to Cite

GUARANHA, M. F.; GOMES, Álvaro C.; CAMPOS, A. L. de A. Social status, courtesy and etiquette: (reflections on Jan van Eyck’s canvas The Arnolfini couple). PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 22, p. 464–491, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.26163. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/26163. Acesso em: 5 jul. 2024.

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