Critical-Sentimental trip to the 10th São Paulo Biennial and other Editions

Authors

  • João Coviello PUCPR

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.29087

Keywords:

São Paulo Biennial, Art History, Aesthetics, Contemporary art

Abstract

The aim of this essay is to analyze the role of the São Paulo Biennial and to portray it as one of the great cultural events in the country since its first edition in 1951. Despite this importance, its controversial face has accompanied it ever since. The 1st, 10th and 28th editions are models of importance and conflict used in this essay. The 10th, in particular, is observed through the eyes of a child spectator, and considered by him the greatest exhibition of all times, despite being the most criticized of all editions. The personal and moral dramas involving this edition are analyzed, as well as the unique aesthetic experience lived by the child fruitor, the main character of this analysis.

References

AMARAL, Aracy. Arte para quê: a preocupação social na arte brasileira, 1930-1970. São Paulo: Studio Nobel, 2003.

AMARAL, Aracy. O boicote à X Bienal: extensão e significado. In: Arte e meio artístico: entre a feijoada e o x-burger (1961-1981). São Paulo: Nobel, 1983. p. 155-159.

AMARANTE, Leonor. As Bienais de São Paulo, 1951-1987. São Paulo: Projeto Editores Associados, 1989.

BERCOWITZ, Marc. Catálogo da X Bienal de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, 1969.

DANTO, Arthur. A transfiguração do lugar-comum: uma filosofia da arte. Tradução de Vera Pereira. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

DANTO, Arthur. As novas feiras. Entrevista a Felipe Chaimovich. Folha de S.Paulo, 20 maio 2001. Caderno especial “Bienal 50 Anos”.

GOLDFARB, José Luiz. Voar também é com os pássaros: o pensamento de Mário Schenberg. São Paulo: Edusp, 1994.

GONÇALVES, Lisbeth Rebollo. Exposição e Crítica – Um enfoque em duas direções. In: BERTOLI, Mariza; STIGGER, Veronica (org.). Arte, crítica e mundialização. São Paulo: Associação Brasileira de Críticos de Arte (ABCA) e Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2008. p. 45-55.

LOBO, Luiz. Este elefante chamado Bienal. Revista Realidade, São Paulo: Ed. Abril, ago. 1969.

MATARAZZO SOBRINHO, Francisco. Catálogo da X Bienal de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, 1969.

MESQUITA, Ivo. Jornal Semanal da 28ª Bienal de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, 24 out. 2008.

MESQUITA, Ivo.; COHEN, Ana Paula. Introdução. In: GUIA da exposição “Em vivo contato”. 28ª Bienal de São Paulo. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2008. p. 17-27.

PEDROSA, Mário. A Bienal de cá para lá. In: ARANTES, Otília (org.). Política das Artes. São Paulo: Edusp, 1995. p. 217-284.

SCHENBERG, Mário. Catálogo da X Bienal de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, 1969.

SCHENBERG, Mário. Diálogos com Mário Schenberg. Coordenação Geral de Lourdes Cedran. São Paulo: Nova Stella Editorial, 1985.

SCHENBERG, Mário. Mário Schenberg: Entre-Vistas. Organização de Gita K. Guinsburg e José Luiz Goldfarb. São Paulo: Perspectiva, 1984.

SCHENBERG, Mário. Pensando a Arte. São Paulo: Nova Stella Editorial, 1988.

Published

2021-12-13

How to Cite

COVIELLO, J. Critical-Sentimental trip to the 10th São Paulo Biennial and other Editions. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 23, p. 291–310, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.29087. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/29087. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section