The arising of intimacies in childhood

an educational problem

Authors

  • Joana Nascimento Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.32560

Keywords:

Childhood., Intimacy., Art education., Encounter.

Abstract

This article aims to make a historical review of childhood and a reflection around intimacy in contemporaneity, in a process of dismantling normalized perceptions of the terms. The research in the field of art education proposes a reconsideration of childhood, defending its existence at all ages, articulating the becoming of childhood in the artistic experience. The arising of intimacies in childhood is a complex matter in effervescence throughout life, whose educative sense activates the dialogue between what appears is manifested and what is built in a process of disappearance. The reflection around projects involving artist's books in educational encounters, seeks to trace paths of experiential actions in children-books-adults, in the renewal of everyday life.

Author Biography

Joana Nascimento, Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto

i2ADS / Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto / Portugal Doutoranda bolseira FCT: SFRH/BD/145096/2019

References

ARIÈS, Philippe. Gerações. Infância. Educação. In: GIL, Fernando (coord.). Enciclopédia Einaudi, vol.36. Lisboa: Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 1997, p. 353-380.

BARAD, Karen. Intra-Actions. Mousse Magazine, Nº. 34, p. 76-81, 2012. Disponível em: http://johannesk.com/posthumanist/readings/barad-mousse.pdf. Acesso em: 07/12/2020.

EUGÉNIO, Fernanda. Articulações. In: DINGER, Ana; EUGÉNIO, Fernanda; LEITE, Luiza (eds.). Caixa-Livro AND. Rio de Janeiro: Fada Inflada, 2019.

FREDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.

JAMES, Alice; JENKS, Chris; PROUT, Alan. Theorizing Childhood. Cambridge: Polity Press, 1998.

JENKS, Chris. Constituindo a criança. Jornal de Educação, Sociedade e Culturas, nº 17, p. 185-216, 2002.

LOPES, Maria. Pioneiras da Educação pela Arte: Enfoques Biográficos sobre Alice Gomes, Cecília Menano e Maria Manuela Valsassina. 2015. 394 páginas. Tese de Doutoramento em Ciências da Educação – Instituto de Investigação e Formação Avançada, Universidade de Évora, Évora, 2015.

MARINO, Sueli. Permanências e reconfigurações da intimidade na modernidade líquida: a implosão da divisão entre o público e o privado. 2020. 227 páginas. Tese de Doutoramento em Psicologia Social – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.

PROUT, Alan. The Future of Childhood. Towards the interdisciplinary study of children. London, New York: RoutledgeFalmer, 2005.

REGISTER, Lisa. Henley, Tracy. The phenomenology of Intimacy. Journal of Social and Personal Relationships. Vol. 9. London: SAGE, p. 467-481, 1992.

SANTOS, João dos. Ensaios sobre educação II – O Falar das Letras. Lisboa: Livros Horizonte, 1991.

SENNETT, Richard. O declínio do homem público: as tiranias da intimidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1988. p. 26-188.

VAINFAS, Ronaldo. História da vida privada: dilemas, paradigmas, escalas. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, Vol.4, p. 9-27. São Paulo, 1996.

Published

2021-12-13

How to Cite

NASCIMENTO, J. The arising of intimacies in childhood: an educational problem. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 23, p. 15–39, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.32560. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32560. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section