“Identities”, fashion and art education

guiding gender diversity in postmodernity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.33870

Keywords:

Art-education, Postmodernity, Fashion, Identity, Gender

Abstract

In this work we intend to tension the identity-fashion-gender-art / education relationship, in order to observe the subversive possibilities presented to the recent pedagogical practice. In this debate, we are interested in thinking about how the visual markers of identity, proposed by fashion in postmodernity, help to desecrate essentialism and to understand the shifts brought about by the recent profusion of imagery and discourse. For the development of this study, we approach epistemological debates around these categories in relation to pedagogical practice, in order to create clues for an emancipatory art-education in the wake of postmodern time.

References

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino de arte. São Paulo: Perspectiva, 2014.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2020.

CAO, Marián López. Lugar do outro na educação artística: o olhar como eixo articulador da experiência: uma proposta didática. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.). Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2010 (187-226).

CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paulo: Editora Senac, 2006.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

EFLAND, Arthur. Cultura, sociedade, arte e educação num mundo pós-moderno. In: GUINSBURG, J & BARBOSA, A. M. O pós-modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2005 (p. 173-188).

JAMESON, Fredric. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 2000.

LYOTARD, Jean-François. O pós-moderno. Rio de Janeiro: José Olympio Ed., 1988.

MAFFESOLI, Michel. O instante eterno: o retorno do trágico nas sociedades pós-modernas. São Paulo: Zouk, 2003.

MAFFESOLI, Michel. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. Rio de Janeiro: Forense Universitária 1998.

NAVARRI, Pascale. Moda & inconsciente: olhar de uma psicanalista. São Paulo: SENAC, 2010.

SOUZA, Carlos Weiner Mariano. Arte e processo de criação na contemporaneidade: a arte como território de invenção. In: ROSENTHAL, Dália & RIZZI, Maria Cristina. Arte, educação e contemporaneidade. São Paulo: Blucher, 2020 (p. 41-54).

Published

2022-08-22

How to Cite

GUSMÃO, R. “Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 25, p. 232–255, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.33870. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33870. Acesso em: 18 sep. 2024.

Issue

Section

Articles