Catching Butterflies
Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.35184Keywords:
I’m Not There, Todd Haynes, intertextuality, Bob Dylan, biopicAbstract
Released in 2007, the film I’m Not There can be defined as a network of intertextuality, woven by director Todd Haynes with the aim of analyzing, questioning and showing some new perspectives on Bob Dylan’s musical legacy. By putting concepts inherent in the study of intertextuality in dialogue with the tools of film analysis, this article intends to show how the director appropriates languages from biographic cinema devices (documentary, romantic drama, and interview) as a way to reflect on and translate audiovisually the singer-songwriter’s different personas. Through this process, and over 135 minutes of film, Haynes elevates I’m Not There from the status of simple imagetic portrait of Dylan’s work to a critical comment on the tradition of the biopics.
References
ARANTES, Mariana Oliveira. Música folk nos Estados Unidos: demarcações e definições de um gênero. In: ArtCultura, Uberlândia, v. 19, n. 34, p. 27-37, jan-jun 2017. Disponível em https://doi.org/10.14393/ArtC-V19n34-2017-1-02 Acesso em 12-07-2021
AUMONT, Jacques & MARIE, Michelle. A análise do filme. Lisboa: Edições texto & grafia, 2004
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da obra de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense, 1981
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes (4ª Ed.), 2003
BARROS, José d’Assunção. Sobre a feitura da micro-história. In: OPSIS, 7(9), 167-186, 2010. Disponível em https://doi.org/10.5216/o.v7i9.9336. Acesso em 28-06-2021
BRUCK, Mozahir Salomão. A Denúncia da Ilusão Biográfica e a Crença na Reposição do Real: o literário e o biográfico em Mário Cláudio e Ruy Castro. 2008. 202p. Tese de doutorado em Literaturas de Língua Portuguesa – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte. Disponível em http://www.biblioteca.pucminas.br/teses/Letras_BrukMS_1.pdf. Acesso em 12.06.2021.
BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003
CORRALES, Luciano. A Intertextualidade e suas origens. In: 70 anos: a FALE fala. 10ª Semana de Letras. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010. Disponível em http://editora.pucrs.br/anais/Xsemanadeletras/comunicacoes/Luciano-Corrales.pdf. Acesso em 12.06.2021
DEANGELIS, Michael. The Characteristics of New Queer Filmmaking: Case Study – Todd Haynes. In: Aaron, M. New Queer Cinema: A Critical Reader. New Jersey: Rutgers University Press, 2004, p. 41-52
ECO, Umberto. Os limites da interpretação. Algés: Difel Editora, 2004
GOMES, Wilson. La poética del cine y la cuestión del método en el análisis fílmico. Em: Significação — Revista de cultura audiovisual, n. 21, p. 85-105, 2004 a. Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais — PPGMPA: Universidade de São Paulo (USP)
GOMES, Wilson. The Mwga’s book. Laboratório de Análise Fílmica, PPG de Comunicação e Cultura Contemporâneas, Salvador, UFBa, 2004 b
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de presença. Rio de Janeiro: Contraponto, Editora PUC Rio, 2010
HATHERLY, Ana. A Idade da Escrita. Coleção Ponte Velha, edição apoiada pelo Ministério da Cultura de Portugal e a Direcção-Geral do Livro e das Bibliotecas (DGLB), 2005
HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Petrópolis: Editora Vozes, 1923 - 2005
KRISTEVA, Julia. Introdução à Seminálise. São Paulo: Debates, 1969
SANT’ANNA, Affonso Romano de. Paródia, Paráfrase & Cia. São Paulo: Editora Ática (7ª ed.). ISBN 85 08 00703 5, 2003
SONTAG, Susan. Against interpretation. 1966. Disponível, na íntegra, em: http://shifter-magazine.com/wp-content/uploads/2015/10/Sontag-Against-Interpretation.pdf
TYNIANOV, Yuri. Dostoevsky and Gogol (Toward a Theory of Parody). 1919/21. In: Morse, A. & Redko, P. (ed.). Permanent Evolution. Boston: Academic Studies Press, pp. 27-63, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1515/9781644690635-004. Acesso em 19.06. 2021
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Daniel Oliveira Silva, Ana Catarina Pereira
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.