The possible Influences from Absurd Theatre in Bang Bang, by Andrea Tonacci

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.35778

Keywords:

Absurd Theatre, Marginal Cinema, Andrea Tonacci, Bang Bang

Abstract

This paper tries to detect the influences of what was considered Absurd Theatre in the cinematographic work Bang Bang, by Andrea Tonacci. To do that, it is done a comparative study between Bang Bang and some of the main works and/or characteristics of Absurd Theatre. At the end of this paper, it is presented the points where they are in conversion and those where they are divergent.

References

Referências

ALBEE, E.; KOLIN, E. Conversations with Edward Albee. Jackson: University Press of Mississippi, 1988.

BANG Bang. Direção: Andrea Tonacci. São Paulo: Total Filmes, 1971. (93 min).

BURKMAN, Katherine H. The Dramatic World of Harold Pinter: its basis in ritual. Columbus: Ohio State University Press, 1971.

ESSIF, Les. Empty Figure on an Empty Stage: the theatre of Samuel Beckett and his generation. Bloomington: Indiana University Press, 2001.

ESSLIN, Martin. Teatro do Absurdo. Trad. Barbara Heliodora e José Roberto O’Shea. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

FERREIRA, Jairo. Cinema de Invenção. São Paulo: Editora Max Limonad Ltda., 1986.

GOMES, Hélder. Teatro do Absurdo. 23 dez. 2009. Disponível em: http://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/teatro-do-absurdo/. Acesso em: 1 jul. 2020.

GOMES, Paulo Emílio Salles. Os exibidores se esqueceram desse filme. Jornal da Tarde, São Paulo, 21 abr. 1973.

KANE, Leslie. The language of silence: on the unspoken and the unspeakable in modern drama. Vancouver: Fairleigh Dickinson Press, 1984.

PINTER, Harold. The Birthday Party and The Room: Two Plays. New York: Grove Press, 1994.

PINTER, Harold. The Caretaker. New York: Dramatists Play Service, 1991.

PLANETA dos macacos. Direção: Franklin J. Schaffner. Estados Unidos: Twentieth Century Fox, 1968. (112 min).

PUPPO, Eugênio; HADDAD Vera. Cinema Marginal e Suas Fronteiras: filmes produzidos nas décadas de 60 e 70. São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil, 2001.

RAMOS, Fernão. Cinema Marginal (1968-1973): a representação em seu limite. São Paulo: Brasiliense, 1987.

RAMOS, Fernão (org.). História do Cinema Brasileiro. São Paulo: Art Editora, 1987.

XAVIER, Ismail. Alegorias do Subdesenvolvimento. São Paulo: Brasiliense, 1993.

Obras literárias e teatrais mencionadas neste trabalho:

A cantora careca, de Eugène Ionesco, 1950.

Amédée ou como se desembaraçar dele, de Eugène Ionesco, 1954.

As cadeiras, Eugène Ionesco, 1952.

As criadas, de Jean Genet, 1947.

As empregadas, de Jean Genet, 1947.

De volta para casa, de Harold Pinter, 1965.

Esperando Godot, de Samuel Beckett, 1952.

Festa de aniversário, de Harold Pinter, 1958.

Fim de jogo, de Samuel Beckett, 1957.

Hamlet, de William Shakespeare, 1603.

O matador, de Eugène Ionesco, 1959.

O porteiro, Harold Pinter, 1960.

O quarto, de Harold Pinter, 1957.

Rosencrantz e Guildenstern estão mortos, de Tom Stoppard, 1966.

The Importance of Being Earnest, de Oscar Wilde, 1895.

Travestis, de Tom Stoppard, 1974.

Published

2022-08-22

How to Cite

SOUZA, F. F. de. The possible Influences from Absurd Theatre in Bang Bang, by Andrea Tonacci. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 25, p. 76–92, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.35778. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/35778. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles