A figural character

Eduardo Coutinho's Playing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.36142

Keywords:

Figural, Figure, Eduardo Coutinho, Jean-François Lyotard, Jogo de cena

Abstract

The article aims to describe a mode of the interviewee being on the scene in the film Jogo de Cena, here named figure character. The analysis is guided by the concepts of figure and figural, as conceived by Jean-François Lyotard. The analysis results in the description of how a paradoxical space emerges in the film within which the transformation of the character into a figure corresponds to a logical subversion of the narrative. The article allows us to conclude that the dialogue between film theory and figural theory can lead to innovative approaches to film and to the renewal of film analysis activity.

References

BERNARDET, Jean-Claude. Jogo de cena. In: OHATA, M. (org.). Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2013. p. 626-635.

BRENEZ, Nicole. De la figure en général e du corps en particulier:l’invention figurative au cinéma. Bruxelas: De Boeck Université, 1998.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Fra Angelico: dissemblance et figuration. Paris: Flammarion, 2009.

DUBOIS, Phillipe. La question des Figures à travers les champs du savoir : Le savoir de la lexicologie :Notes sur Figura d'Erich Auerbach. In: AUBRAL, F.; CHATEAU, D. (ed.). Figure, figural.Paris: L'Harmattan, 1999a. p. 11-24.

DUBOIS, Phillipe. L'écriture figurale dans le cinéma muet des années 20. In: AUBRAL, F.; CHATEAU, D. (ed.). Figure, figural. Paris: L'Harmattan, 1999b. p. 245-258.

FELDMAN, Ilana. Jogos de cena: ensaios sobre o documentário brasileiro contemporâneo. 2012. 162 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Artes) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

FELDMAN, Ilana. Na contramão do confessional: o ensaísmo em “Santiago” e “Jogo de cena. Devires, v. 5, n. 2, jul./dez. 2008, p. 56-73.

FREUD, Sigmund. A interpretação dos sonhos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018. Edição Kindle

LEANDRO, Anita. Du personnage à la figure. In: LAVOCAT, F.; MURCIA, C.; ALADO, R. (ed.). La Fabrique du personnage. Paris: Honoré Champion Editeur, 2007. p. 511-519. Disponível em: <http://www.pos.eco.ufrj.br/site/download.php?arquivo=upload/aleandro_2.pdf>. Acesso em: 24 jun. 2016.

LINS, Consuelo. O documentário de Eduardo Coutinho: televisão, cinema e vídeo. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

LYOTARD, Jean-François. Discours, Figure. Paris: Klincksieck, 2002.

OHATA, Milton (org.). Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

RAMOS, Fernão P. Ensaio sobre a A-Encenação no filme documentário. Aniki, v. 5, n. 2, p. 236-256, 2018. Disponível em: <http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/372/pdf>. Acesso em: 28 nov. 2018.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2009.

XAVIER, Ismail. O jogo de cena e as outras cenas. In: OHATA, M. (org.). Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2013. p. 603-625

Published

2022-04-28

How to Cite

DAMASCENO, D. A figural character: Eduardo Coutinho’s Playing. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 24, p. 217–237, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.36142. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36142. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section