The beauty of the figured obese body

from invisibility to the oblique framing

Authors

  • Alexandre Emerick Neves UFES

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.36148

Keywords:

Obese body, Beauty, Film, Literature, Visual arts

Abstract

The appearance of the obese body in cinema reflects the historical difficulty of fitting it into culture in general. To discuss the presence of the obese body in different figurative planes, we turn to the analysis of Giorgio Agamben on reciprocity in the use of bodies, Marie-José Mondizan on ethics in contemporary media and Deleuze on film aesthetics. From the adaptations of two novels – Essay on blindness, by José Saramago, and the homonymous film by Fernando Meirelles; Chronicle of the murdered house, by Lúcio Cardoso, and the film The murdered house, by César Saraceni – we will reach the prominence of the obese body in the film Out of Rosenheim [Bagdad Café], to finally experience the vigor of its beauty.

References

AGAMBEN, Giorgio. O uso dos corpos. São Paulo: Boitempo, 2017.

ARBUS, Diane. Diane Arbus revelations. New York: Random House, 2003.

AUMONT, Jacques. O olho interminável [cinema e pintura]. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

BALZAC, Honoré de. O pai Goriot. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

BALZAC, Honoré de. A obra-prima desconhecida. In: DIDI-HUBERMAN, Georges. A pintura encarnada. São Paulo: Escuta, 2012.

CARDOSO, Lúcio. Crônica da casa assassinada. Rio de Janeiro: Editorial Bruguera, s.d.

CARDOSO, Lúcio. Crónica da casa assassinada; edición crítica. Mário Carelli (Coordenação). Madrid: Coleción Archivos, nº 19; CSIC, 1991, p. 641.

DELEUZE, Gilles. A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1990.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010, p. 147. Grifos meus.

HEIDEGGER, Martin. Ensaios e conferências. Petrópolis: Editora Vozes, 2006.

HONNEF, Klaus. Arte contemporânea. Colônia: Benedikt Taschen, 1994.

LAMARTINE, Alphonse de. Balzac et ses oeuvres. Paris: Michel Lévy Libraires Éditeurs, 1866.

LOPERA, José Álvarez. El retrato español en el Prado: Del Greco a Goya, Museo Nacional del Prado, 2006. Disponível em:

https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/eugenia-martinez-vallejo-desnuda/8e2d05fe-8310-469f-9154-45a7706515fd.

MERLEU-PONTY, Maurice. A dúvida de Cézanne. In: O olho e o espírito. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

MONDZAIN, Marie-José. Imagem, ícone, economia: as fontes bizantinas do imaginário contemporâneo. Rio de Janeiro: Contraponto, Museu de Arte do Rio, 2013.

PEREIRA, José Mario. Um convite ao Don Quixote. In: Don Quixote & Cervantes. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, Departamento Nacional do Livro, 2001.

PORTELLA, Eduardo. O livro, o sonho, a evidência. In: Don Quixote & Cervantes. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, Departamento Nacional do Livro, 2001.

ROSA e SILVA, Enaura Quixabeira. Lúcio Cardoso: paixão e morte na literatura brasileira. Maceió: Edufal, 2004.

SCRUTON, Roger. O rosto de Deus. São Paulo: É Realizações, 2015.

TELLES, Lygia Fagundes. Verde lagarto amarelo. In: TELLES, Lygia Fagundes. Antes do baile verde: contos de Lygia Fagundes Telles. Rio de Janeiro: Editora José Olympio, 1971.

Filmes:

Pieles. Direção: Eduardo Casanova. Espanha: 2017, cor, 77min.

Ensaio sobre a cegueira. Direção: Fernando Meirelles. Brasil/Canadá/Japão/Reino Unido/Itália: 2008, cor, 121min.

A casa assassinada. Direção: César Saraceni. Brasil: 1971, cor, 103min.

Out of Rosenheim [Bagdad Café]. Direção: Percy Adlon. EUA/Alemanha: 1987, 108min.

Published

2022-08-22

How to Cite

NEVES, A. E. The beauty of the figured obese body: from invisibility to the oblique framing. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 25, p. 93–119, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.36148. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36148. Acesso em: 18 sep. 2024.

Issue

Section

Articles