Taste of blood

Gothic horror and monstrous desires in contemporary Brazilian queer cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.36150

Keywords:

Contemporary cinema, Queer cinema, Brazilian cinema, Horror, Gothic

Abstract

Through comparative film analysis of a constellation of short and feature films from contemporary Brazilian cinema, this article aims to explore how the horror genre is used by a new generation of queer filmmakers as a way of representing dissenting sexual desire. Based on queer readings about Gothic horror, this text will analyze the recurrence of blood in these narratives as a metaphor for abjection and desire, as well as the positive appropriation of monstrosity and its implications in the panorama of audiovisual productions that address homosexual desire in Brazil.

References

BARBOSA, André Antônio. Constelações da frivolidade no cinema brasileiro contemporâneo. 2017. 182 páginas. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura) - Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

BENSHOFF, Harry M. Monsters in the closet: Homosexuality and the horror film. Manchester: Manchester University Press, 1997

CANTO dos ossos. Direção: Jorge Polo e Petrus de Bairros. Fortaleza: Lambeolhos Produções, 2020. Digital (88 minutos).

DYER, Richard. The culture of queers. Oxfordshire: Routledge, 2002.

ELLIOTT-SMITH, Darren. Queer Horror Film and Television: Sexuality and Masculinity at the Margins. London: Bloomsbury Publishing, 2016.

HALBERSTAM, Jack. Skin Shows: Gothic Horror and the Technology of Monsters. Durham: Duke University Press, 1995.

JONAS banhado em sangue. Direção: Mateus Bandeira. Fortaleza: Vira-latas, 2017. Digital (18 minutos).

KRISTEVA, Julia. Powers of horror: an essay on abjection. Cidade de Nova Iorque: Columbia University Press, 1982.

LACERDA JUNIOR, Luiz Francisco Buarque de. Cinema gay brasileiro: políticas de representação e além. 2015. 187 páginas. Tese (Doutorado em Comunicação) – Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.

MATE-ME por favor. Direção: Anita Rocha da Silveira. Rio de Janeiro: Bananeira Filmes, 2015. Digital (105 minutos).

MENNEL, Barbara. Queer cinema: Schoolgirls, vampires, and gay cowboys. New York: Columbia University Press, 2012.

MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2012.

MORENO, Antônio do Nascimento. A personagem homossexual no cinema brasileiro. 1995. 148 páginas. Dissertação (Mestrado em Multimeios) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.

O MISTÉRIO da carne. Direção: Rafaela Camelo. Brasília: Apoteótica Cinematográfica, 2018. Digital (18 minutos).

PALMER, Paulina. The queer uncanny: new perspectives on the gothic. Cardiff: University of Wales Press, 2012.

RICH, B. Ruby. New Queer Cinema. In: MURARI, Lucas; NAGIME, Mateus (Orgs.). New Queer Cinema: cinema, sexualidade e política. Rio de Janeiro: Caixa Cultural, 2015, p. 18-29.

RUSSO, Vito. The celluloid closet: Homosexuality in the movies. New York: Harper Collins, 1987.

SOUTO, Mariana. Constelações fílmicas: um método comparatista no cinema. Galáxia, p. 153-165, set-dez 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/44673. Acesso em: 20 ago 2021.

VOCÊ é diferente. Direção: George Pedrosa. São Luís: Hanky Panky Filmes, 2017. Digital (12 minutos).

WISKER, Gina. Devouring desires: lesbian Gothic horror. In: HUGHES, William; SMITH, Andrew (orgs.). Queering the Gothic. Manchester: Manchester University Press, 2009, p. 123-141.

Published

2022-04-28

How to Cite

MARQUES, H. R. Taste of blood: Gothic horror and monstrous desires in contemporary Brazilian queer cinema. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 24, p. 310–330, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.36150. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36150. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section