My Father Kasper and Elena

searching for the other (and for oneself) in Lea Glob’s and Petra Costa’s personal documentaries

Authors

  • Suéllen Rodrigues Ramos da Silva Universidade Federal da Paraíba
  • Luiz Antonio Mousinho Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.36154

Keywords:

Search documentary, Personal documentary, Family archives, Memory

Abstract

This paper proposes to examine the short film Meeting my father Kasper Tophat (Lea Glob, 2011), in a diologue with other two films, Elena, by Petra Costa (2009), and Olmo and the seagull, by Petra Costa and Lea Glob (2015). It is observed similarities between those personal films by both filmmakers and how important composition features are as searching the other and oneself as well; the visit to spaces with affective relevance; and the gradual reconstruction of memory. Such analysis is based on film studies(BERNARDET, 2014; LINS; REZENDE, 2010; MATTOS, 1997; ODIN, 2008), narrative (BAKHTIN, 1997; REIS;LOPES, 1988) and self-writing (ALBERCA, 2010; LEJEUNE; 2014).

Author Biographies

Suéllen Rodrigues Ramos da Silva, Universidade Federal da Paraíba

Doutora e mestra em Letras (PPGL/UFPB). Bacharel em Comunicação Social - Jornalismo (UFPB) e Licenciada em Letras (IFPB). Realiza estudos sobre documentário estetizado, jornalismo narrativo e autorrepresentação, tendo interesse em pesquisas que abordem relações entre jornalismo, literatura e cinema.

Luiz Antonio Mousinho, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Teoria e História Literária (Unicamp), mestre em Letras (PPGL/UFPB), bacharel em Comunicação Social – Jornalismo (UFPB). Realiza pesquisas sobre cinema e literatura, com base na narratologia e teoria bakhtiniana do discurso, com apoio do CNPq (PQ).

References

ALBERCA, Manuel. Las hijas de Ana Frank. Diarios íntimos y adolescência. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, v. 36, n. 2, p. 9-25, 2010. Disponível em: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/article/view/1101. Acesso em: 15 jan. 2017.

ANDRADE, Carlos Drummond de. Resíduo. In: ANDRADE, Carlos Drummond de. A rosa do povo. 21.ed. Rio de Janeiro: Record, 2000. p. 92-95.

BAKHTIN, Mikhail. A autobiografia e a biografia. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal.Tradução de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997. p. 164-181.

BERNARDET, Jean-Claude. Documentários de busca: 33 e Passaporte Húngaro. In: MOURÃO, Maria Dora; LABAKI, Amir (org.). O cinema do real. São Paulo: Cosac Naify, 2014. p. 209-230. (Coleção Portátil, 26).

COSTA, Petra; ZISKIND, Carolina. Elena. Roteiro. Busca Vida Filmes. 2013. Disponível em: http://www.elenafilme.com/roteiro/. Acesso em: 5 jan. 2015.

ECO, Umberto. Seis passos no bosque da ficção. Tradução de Hildegard Feist. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

ELENA. Direção: Petra Costa. Brasil: Busca Vida Filmes, 2013. 1 DVD (82 min).

ENCONTRO com papai Kasper Cartola (Meeting My Father Kasper Tophat/Modet med min far KasperHojhat). Direção: Lea Glob. Dinamarca: [s. n.]/Monies Film, 2011. (29 min.) Disponível em:https://vimeo.com/367964294. Acesso em: 19 set. 2021.

LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Tradução de Jovita Maria Gerheim Noronha; Maria Inês Coimbra Guedes. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

LINS, Consuelo; REZENDE, Luiz Augusto. O audiovisual contemporâneo e a criação com imagens de arquivo. In: FABRIS, Mariarosaria; SOUZA, Gustavo; FERRARAZ, Rogério; MENDONÇA, Leandro; SANTANA, Gelson (org.). Estudos de cinema e audiovisual Socine. São Paulo: Socine, 2010. p. 587-598.

MATTOS, Carlos Alberto. Impressões de Amsterdam. Revista Cinemais: revista de cinema e outras questões audiovisuais, Rio de Janeiro, n. 88, p. 103-112, set./out. 1997.

MÉRCIA, Rúbia. Filmes-carta por uma (outra) estética do encontro. In: MÉRCIA, Rúbia (org.). Filmes-carta: por uma estética do encontro. Rio de Janeiro: Caixa Cultural, 2013. p. 6-10. Catálogo, 26 nov.-1 dez. 2013, Caixa Cultural Rio de Janeiro.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Tradução de Mônica Saddy Martins. Campinas: Papirus, 2005.

ODIN, Roger. El film familiar como documento: enfoque semiopragmático. Arquivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen, Valencia, v. 2,n. 58, out./fev. 2008. p. 197-217.

OLMO e a gaivota. Direção: Petra Costa; Lea Glob. Brasil; Dinamarca; Portugal; França: Busca Vida Filmes, 2015. 1 DVD (82min).

OLMO e a gaivota:bate-papo com a equipe. Festival do Rio 2015. 8 nov. 2015. CineEncontro. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=7_sJrvJii9M. Acesso em: 23 nov. 2016.

REIS, Carlos; LOPES, Ana Cristina M. Dicionário de teoria narrativa. São Paulo: Ática, 1988.

TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. Documentário moderno. In: MASCARELLO, Fernando. (org.) História do cinema mundial. 5. ed. Campinas: Papirus, 2006. p. 253-287.

Published

2022-08-22

How to Cite

SILVA, S. R. R. da; MOUSINHO, L. A. My Father Kasper and Elena: searching for the other (and for oneself) in Lea Glob’s and Petra Costa’s personal documentaries. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 25, p. 52–75, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.36154. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36154. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles