My Father Kasper and Elena
searching for the other (and for oneself) in Lea Glob’s and Petra Costa’s personal documentaries
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.36154Keywords:
Search documentary, Personal documentary, Family archives, MemoryAbstract
This paper proposes to examine the short film Meeting my father Kasper Tophat (Lea Glob, 2011), in a diologue with other two films, Elena, by Petra Costa (2009), and Olmo and the seagull, by Petra Costa and Lea Glob (2015). It is observed similarities between those personal films by both filmmakers and how important composition features are as searching the other and oneself as well; the visit to spaces with affective relevance; and the gradual reconstruction of memory. Such analysis is based on film studies (BERNARDET, 2014; LINS; REZENDE, 2010; MATTOS, 1997; ODIN, 2008), narrative (BAKHTIN, 1997; REIS; LOPES, 1988) and self-writing (ALBERCA, 2010; LEJEUNE; 2014).
References
ALBERCA, Manuel. Las hijas de Ana Frank. Diarios íntimos y adolescência. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, v. 36 , n. 2, p. 9-25, 2010. Disponível em: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/article/view/1101. Acesso em: 15 jan. 2017.
ANDRADE, Carlos Drummond de. Resíduo. In: ANDRADE, Carlos Drummond de. A rosa do povo. 21. ed. Rio de Janeiro: Record, 2000. p. 92-95
BAKHTIN, Mikhail. A autobiografia e a biografia. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997. p. 164-181.
BERNARDET, Jean-Claude. Documentários de busca: 33 e Passaporte Húngaro. In: MOURÃO, Maria Dora; LABAKI, Amir (orgs.). O cinema do real. 1. ed. Cosac Naify Portátil 26. São Paulo: Cosac Naify, 2014. p. 209-230.
COSTA, Petra; ZISKIND, Carolina. Elena. Roteiro. Busca Vida Filmes. 2013. Disponível em: http://www.elenafilme.com/roteiro/. Acesso em: 5 jan. 2015.
ECO, Umberto. Seis passos no bosque da ficção. Tradução de Hildegard Feist. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
ELENA. Direção: Petra Costa. Produção: Busca Vidas. Roteiro: Petra Costa e Carolina Ziskind. Brasil, SP/MG, 2013. 1 DVD (82min), son., color., 35mm.
ENCONTRO com papai Kasper Cartola (Modet med min far Kasper Hojhat). Direção: Lea Glob. 2011. (28 min.), son., color.
LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Tradução de Jovita Maria Gerheim Noronha; Maria Inês Coimbra Guedes. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
LINS, Consuelo; REZENDE, Luiz Augusto. O audiovisual contemporâneo e a criação com imagens de arquivo. In: FABRIS, Mariarosaria; SOUZA, Gustavo; FERRARAZ, Rogério; MENDONÇA, Leandro; SANTANA, Gelson (orgs.). Estudos de cinema e audiovisual Socine. São Paulo: Socine, 2010. p. 587-598.
MATTOS, Carlos Alberto. Impressões de Amsterdam. Revista Cinemais – Revista de cinema e outras questões audiovisuais, Rio de Janeiro, n. 88, set./out. 1997. p. 103-112.
MÉRCIA, Rúbia. Filmes-carta por uma (outra) estética do encontro. In: MÉRCIA, Rúbia (org.). Filmes-carta: por uma estética do encontro. Catálogo. Rio de Janeiro: Caixa Cultural, 2013. p. 6-10.
ODIN, Roger. El film familiar como documento. Enfoque semiopragmático. Arquivos de la filmoteca, Después de lo real - periferias (cont.) y teorizar desde la práxis, Valencia, v. 2, n. 58, out. 2007/fev. 2008. p. 197-217.
OLMO e a gaivota. Direção: Petra Costa; Lea Glob. Produção: Busca Filmes, Zentropa Entertainments; O som e a fúria. Coprodução: Epicentre Films; Film I Väst, Zentropa International Sweden. Brasil/Dinamarca/Portugal/França, 2015. 1 DVD (82min), color.
OLMO e a gaivota – bate-papo com a equipe. Festival do Rio 2015. 8 nov. 2015. CineEncontro. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=7_sJrvJii9M. Acesso em: 23 nov. 2016.
REIS, Carlos; LOPES, Ana Cristina M. Dicionário de teoria narrativa. São Paulo: Ática, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Suéllen Rodrigues Ramos da Silva, Luiz Antonio Mousinho
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.