Contemporary drawing trends

procedures towards space and pedagogical practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.38610

Keywords:

Installation, Drawing in space, Pedagogical practices, Assembly

Abstract

The relationship between the language of drawing and the space of the environmentbased on a practical-pedagogical methodological approach and a historical, conceptualand practical reference of the theme. The object of study is the process of drawing towardsspace, subdivided into four operations: drawing in space, assemblage drawing, installationdrawing and installed drawing, based on the theoretical references Alberto Tassinari,Rosalind Krauss, Diego Rayck da Costa, Edith Derdyk and Fernando Castro Flórez. Thepractical references are Rosana Paulino, Chiharu Shiota, Edith Derdyk, Gego and WaltércioCaldas. This article seeks to present the theoretical foundation of the research's operationalconcepts and some of the results of practical experimentation applied in pedagogicalactivities directed within the drawing disciplines of the Visual Arts course at the Institute of Arts at UFRGS/Brasil.

References

ARGILES. Monica Sanches. Los Límites de La Instalación. In: CARRILLO, Jesus. Tendencias Del Arte, Arte de Tendencias. Madrid: Arte Cátedra, 2004.

ASSEMBLAGE . In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2019. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo325/assemblage>. Acesso em: 05 de Fev. 2019. Verbete da Enciclopédia.

BECKER, Jéssica. Linha de Maior Declive: relações poético-críticas do caminhar. REVISTA PALÍNDROMO/UDESC. Seção: Corpo, Percurso, Paisagem. V.12, n.26, 2020.

C/ARTE PRODUÇÕES CULTURAIS. Waltércio Caldas: O Atelier Transparente. Entrevista. Org. Marília Andrés Ribeiro. Belo Horizonte, 2006.

CCBB. Chiharu Shiota: Linhas de Vida. Catálogo. SP, 2019. Disponível em: https://ccbb.com.br/wp-content/uploads/2021/04/catalogo_shiota.pdf . Acessado em: fevereiro 2020.

CHIHARU SHIOTA: Fios que tecem memórias. Porto Alegre: Revista Arte Versa-UFRGS, 2016. Disponível em: https://www.ufrgs.br/arteversa/chiharu-shiota-fios-que-tecem-memorias/. Acessado em: junho 2019.

COSTA, Diego Rayck. Locus suspectus: o desenho no espaço e os espaços do desenho. Dissertação. Florianópolis: CEART-UDESC, 2009.

__________________. Desenho: pretensão, erro e ruína. Tese. Coimbra: Colégio das Artes-Universidade de Coimbra, 2015.

DE MICHELI, Mario. As Vanguardas Artísticas. SP: Martins Fontes, 2004.

DERDIK, Edith (Org). Disegno, Desenho, Desígnio. SP: SENAC, 2007.

_________________. Linha de Horizonte: por uma poética do ato criador. São Paulo: Intermeios, 2012.

_________________. Desde sempre, sempre desenhei. Revista Visualidades, Goiânia v.11 n.2 p. 165-171, jul-dez 2013.

________________ . Formas de Pensar o Desenho. Porto Alegre: Zouk, 2015.

ENTREVISTA COM ROSANA PAULINO. Revista do Centro de Pesq. e Formação SESC SP, Nº 5, Setembro 2017. Disponível em: https://www.sescsp.org.br/files/artigo/0494111c/c343/4429/b5b7/c902f89bee30.pdf. Acessado em: 24/05/2020.

FISCHER, Débora Vier. Antônio Augusto Bueno: o artista dos encontros mínimos com a natureza. Porto Alegre: Arte & Versa, 2018.

FLOREZ, Fernando Castro. Robert Smithson. El dibujo en el campo expandido. In: MOLINA, Juan José Gómez. Estrategias Del dibujo en el arte contemporânea. Madri: Cátedra, 1999. p. 553-592.

FREIRE, Cristina. Poéticas do Processo: Arte Conceitual no Museu. São Paulo: MAC e Iluminuras, 1999.

FUNDAÇÃO IBERÊ CAMARGO. Desenhar no Espaço: Artistas Abstratos do Brasil e da Venezuela na Coleção Patrícia Phelps de Cisneros. Material Didático. Porto Alegre, 2010.

__________________________. Limites sem Limites: Desenhos e Traços da Arte Povera. Material Didático. Porto Alegre, 2014. Acesso em: http://iberecamargo.org.br/wp-content/uploads/2018/07/Material-Dida%CC%81tico_Limites-sem-limites-%E2%80%93-desenhos-e-trac%CC%A7os-da-Arte-Povera.pdf. Acessado em: 10/03/2019

__________________________. Waltércio Caldas: O ar mais próximo e outras matérias. Material Didático. Porto Alegre, 2012. Disponível em: http://iberecamargo.org.br/wp-content/uploads/2018/07/Material-Dida%CC%81tico_Waltercio-Caldas-%E2%80%93-o-ar-mais-pro%CC%81ximo-e-outras-mate%CC%81rias.pdf. Acessado em: 28/07/2021.

INGOLD, Tim. Líneas: uma breve história. Barcelona: Editorial Gedisa, 2015. E-book (não paginado). Disponível em: www.livrariacultura.com.br. Acessado em: desde abril de 2019.

JIMÉNEZ, Ariel. Desenhar no Espaço: Artistas Abstratos do Brasil e da Venezuela na Coleção Patrícia Phelps de Cisneros. Porto Alegre: Fundação Iberê Camargo, 2011.

KRAUSS, Rosalind. La Originalidad de la Vanguardia y Otros Mitos. Madri: Alianza Editorial, 2006.

_______________. Caminhos da Escultura Moderna. SP: Martins Fontes, 1998.

KWON, Miwon. Um lugar após o outro: Anotações sobre site-specifity. Tradução: Jorge Menna Barreto. Massachusetts: October Magazine, 1997

LARRAÑAGA, Josu. Instalaciones. San Sebastián: Nerea, 2001.

LONG, Richard. Walking the Line. Londres: Thames & Hudson, 2005.

MARTINS, PEDROSA. Heitor e Adriano. Gego: a linha emancipada. In: GEGO: A Linha Emancipada. Catálogo. SP: Masp, 2019.

MOLINA, Juan José Gómez. Estrategias del dibujo en el arte contemporáneo. Madri: Cátedra, 1999.

______________________(Org). Las Lecciones del Dibujo. Madri: Cátedra, 1995.

MONSELL, Alice. BANDEIRA, Rogger da Silva. A assemblagem e o uso de detritos urbanos na história da arte. XVII Seminário de História da Arte. Pelotas: CA-UFPEL, Revista Seminário de História da Arte, vol 01, n.07, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/Arte/article/view/13505. Acessado em: Março 2020.

MORAIS, Angélica. Regina Silveira: Cartografias da Sombra. SP: Edusp, 1996.

MUSEU DE ARTE CONTEMPORÂNEA DE AMERICANA. Rosana Paulino: Assentamento. Material Educativo. SP, 2013. Disponível em: http://www.rosanapaulino.com.br/blog/wp-content/uploads/2013/11/PDF-Educativo.pdf Acessado em abril 2019.

O’DOHERTY, Brian. No Interior do Cubo Branco – A ideologia do espaço da arte. SP: Martins Fontes, 2002.

PAULINO, Rosana. Diálogos Ausentes, vozes presentes. Mostra Diálogos Ausentes. SP: Itaú Cultural, 2016. Disponível em: http://d3nv1jy4u7zmsc.cloudfront.net/wp-content/uploads/2016/12/di%C3%A1logosausentes_rosanapaulino-rev.pdf. Acessado em: maio 2010.

ROSANA PAULINO: A COSTURA DA MEMÓRIA. Catálogo. SP: Pinacoteca de São Paulo, 2016. Disponível em: http://pinacoteca.org.br/wp-content/uploads/2019/07/AF_ROSANAPAULINO_18.pdf

ROSANA PAULINO: REFLEXOS E COSTURAS DA NEGRITUDE. Revista Arte e Versa, abril de 2015. Disponível em: https://www.ufrgs.br/arteversa/?p=132

RAQUEJO, Tonia. Land Art. San Sebastián: Nerea, 2003.

SOL LE WITT: A Wall Drawing Retrospective. EUA: Mass Moca’s, 2008. Disponível em: https://massmoca.org/event/walldrawing46/ . Acessado em: jan. 2021

TASSINARI, Alberto. O Espaço Moderno. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.

Vídeos

Estados de Imagem: Waltércio Caldas. Direção: Canal Arte. SP, 2018. Acessado em: 21/05/2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=LPhqUn8rT-g

Published

2022-12-19

How to Cite

BECKER, J. A. Contemporary drawing trends: procedures towards space and pedagogical practices. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 26, p. 295–329, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.38610. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/38610. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Articles