Ecocentric corporeality and expanded dramaturgy in videoecoperformance

dance, ecology and cognition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.38753

Keywords:

Ecocentric embodiment, Expanded dramaturgy, Somatic-performative approach, Body-environment immersion, Videoecoperformance

Abstract

This article brings reflections on ecocentric corporeality in dramaturgical practice in an expanded field, articulated with video-ecoperformance, having in perspective the body in a somatic-performative experience and interaction with the nature in natural and urban environments. Practice as Research (PaR) and the somatic-performative approach corroborate the body-nature centering, in which the cognitive, artistic, ecological and human dimensions are fused with power to generate concrete developments beyond videographic work. The dramaturgies of the body and the work are discussed in the light of enactive-ecological approaches of human cognition. Sensorimotor engagement, active search and sensitivity are suggestive cognitive key conditions for the ignition of more elaborate cognitive processes in spectator in the face of the video-ecoperformance for collaborative environmental practices in the global and local spheres.

References

ABREU, I. S., BUSSINGER, E. C. A. Antropocentrismo, ecocentrismo e holismo: uma breve análise das escolas de pensamento ambiental. Derecho y Cambio Social, ano 10, n. 34, p. 1-11. 2013.

BERNARD, M. De la création chorégraphique. Paris, Centre National de la Danse, 2001.

CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 1996.

CARVALHO, E. M., ROLLA, G. O desafio da integração explanatória para o enativismo: escalonamento ascendente ou descendente. Promotheus, n. 33, p. 1-21, 2020.

CHANDA, M. L., LEVITIN, D. J. The neurochemistry of music. Trends Cogn Sci, v. 17, n. 4, p. 179-193, 2013.

CORRADINI, S. Dramaturgia na dança: uma perspectiva co-evolutiva entre dança e teatro. 149f. Dissertação (Mestrado em Dança). Programa de Pós-Graduação em Dança, Universidade Federal da Bahia, Salvador/BA, 2010.

DIAZ, G. M. Caminhos para uma ecoeducação sustentável. Revista UniFreire, ano 4, edição 4, p. 92-102, 2016.

DI PAOLO, E., DE JAEGHER, H. Neither Individualistic nor interactionist. Embodiment, enaction, and culture. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, p. 97-105, 2017.

DOUD, E. I. A fábrica de lágrimas da sereia: laboratório de ecoperformance. 2018. 257f. Tese (Doutorado em Artes Cênicas). Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Universidade Federal da Bahia, Salvador/BA, 2018.

DUNLAP, R., et al. New Trends in measuring environmental attitudes: measuring Endorsement of the new ecological paradigm: A Revised NEP Scale. Journal of Social Issues, v. 56, n. 3, p. 425–442, 2000.

DURT, C., FUCHS, T., TEWES, C., et al. Embodiment, enaction, and culture. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2017.

ELIAS, H., VASCONCELOS, M. Desmaterialização e campo expandido: dois conceitos para o desenho contemporâneo. Anais do VIII Congresso LUSOCOM, Universidade Lusófona, 2009. p. 1183-98.

FERNANDES, C. C. M., et al.. Eros Carvalho: diálogos interdisciplinares urgentes. Ekstasis: Revista de hermenêutica e fenomenologia, v. 10, n. 1, p. 157-183, 2021.

FERNANDES, C. Sintonia somática e meio ambiente: pesquisas de campo do laboratório de Performance do PPGAC/UFBA. Repertório: teatro & dança, ano 15, n. 18, p.175-183, 2012.

FERNANDES, C. Im(v)ersões corpo ambiente e a criação coreo-videográfica. Cena, Porto Alegre, v. 13, p. 1-14, 2013.

FERNANDES, C. A prática como pesquisa e a abordagem somático-performativa. Congresso da ABRACE – Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas. Belo Horizonte: UFMG, 2014.

FERNANDES, C. Dança cristal: da arte do movimento à abordagem somático-performativa. Salvador: EDUFBA, 2018.

FINGERHUT, J; HEIMANN, K. Movies and the mind: on our filmic body. Embodiment, enaction, and culture. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, p. 253-277, 2017.

GALLAGHER, S. Invasion of the body snatchers: How embodied cognition is being disembodied. Philosophers’ Magazine, p. 96–102, 2015.

GALLESE, V. Neoteny and social cognition: a neuroscientific perspective on embodiment. Embodiment, Enaction, and Culture. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, p. 309-331, 2017.

HANSEL, C. M., RUSCHINSKY, A. Riscos socioambientais e precaução: direitos humanos face a face do consumo. Cidadania, meio ambiente e sustentabilidade. Caxias do Sul, RS - Educs, p. 79-103, 2017.

HASSON, U., LANDESMAN, O., KNAPPMEYER, B., VALLINES, et al. Neurocinematics: The neuroscience of film. Projections, v. 2, n. 1, p. 1-26, 2008. 2017.

HUFFERMANN, J. D. Variedades do enativismo: propostas radicais e cognição superior. Perspectiva filosófica, v. 46, n. 2, p. 31-52, 2019.

JACQUES, P. B. Elogio aos errantes. Salvador: EDUFBA, 2012.

KIVERSTEIN, J. D.; RIETVELD, E. Reconceiving representation-hungry cognition: an ecological-enactive proposal. Adaptive Behavior, v. 26, n. 4, p. 147–163, 2018.

KRAUSS, Rosalind. Sculpture in the Expanded Field. October, v. 8, 1979.

NAGATOMO, S. Attunement through the body. New York: State University of New York, 1992.

MONTEIRO, M. Noverre: Cartas sobre a Dança. São Paulo, SP: Editora da Universidade de São Paulo: FAPESP, 2006.

MOTA, H. R. CAVALCANTI,, I. V. Cognição e linguagem: seria a linguagem um desafio para abordagens enativistas? Leporace et al. (org.). A mente humana para além do cérebro: perspectivas a partir dos 4Es da cognição. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2019. p. 139-156

NOBRE, D. V., LEITE, H. R., ORSINI, M., CORREA, C. L. Respostas fisiológicas ao estímulo musical: revisão de literatura. Revista Neurociências, v. 20, n. 4, p. 625–633, 2012.

NOË, A. Experience and the active mind. Synthese, v. 129, n. 1, p. 41–60, 2001.

PAIS, A. Discurso da cumplicidade: dramaturgias contemporâneas. 2ª. ed., São Paulo: Edições Colibri, 2016.

PALLARO, P. Authentic movement. Vol. II. Londres: Jessica Kingsley, 2007.

RAMSEY, W. Must cognition be representational? Synthese, p. 1-18, 2015.

RODRIGUES, S. D.; CIASCA, S. M. Aspectos da relação cérebro-comportamento: histórico e considerações neuropsicológicas. Rev. Psicopedag., São Paulo, v. 27, n. 82, p. 117-126, 2010.

ROLLA, G. Porque não somos só o cérebro: em defesa do enativismo, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3267. Acesso em: 09 mar. 2022.

ROLLA, G., NOVAES, F. Ecological-enactive scientific cognition: modeling and material engagement. Phenomenology and the Cognitive Sciences, p. 1-19, 2020.

ROLLA, G. Enativismo radical: exposição, desafios e perspectivas. Princípios: Revista de Filosofia, v. 25, n. 46, p. 29-57, 2018.

SCIALOM, M. Laboratório de Pesquisa: metodologia de pesquisa corporalizada em artes cênicas. Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 11, n. 4, p 1-28 , 2021.

VARELA, F.; THOMPSON, E.; ROSCHE, E. The embodied mind: cognitive science and human experience. Cambridge: MIT Press, Cambridge: MIT Press, 1991.

Published

2022-12-19

How to Cite

CORRADINI, S. Ecocentric corporeality and expanded dramaturgy in videoecoperformance: dance, ecology and cognition. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 26, p. 84–113, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.38753. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/38753. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles