Daguerreotypes by Agnès Varda

aesthetics and politics in the figurations of intimacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2023.44758

Keywords:

Aesthetics, Politics, Agnès Varda, Daguerreotypes, figurations of intimacy

Abstract

Daguerreotypes (1975) is a documentary or film essay by Agnès Varda (1928-2019) which features portraits of her neighbors, the small merchants on Daguerre Street, in Paris. These portraits can be understood as figurations of intimacy which reflect the limits between them and the approximations resulted from the care with which the filmmaker addresses her interviewees. This text constitutes an interpretative analysis which proposes to characterize these figurations of intimacy through Varda’s curious and warm look transposed to the film in silence, long duration and delicacy. It also delineates a political dimension articulated to the way Varda approaches her interviewees, as a mode of living, and brings their meaning to the spectators through her poetic cine-writing.

Author Biography

Fernanda Albuquerque de Almeida

Doutora em Estética e História da Arte pela USP. Atualmente é professora-convidada de Estética do Audiovisual na ECA-USP

References

ALTER, Nora. The essay film: after fact and fiction. New York: Columbia University Press, 2018.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BARTHES, Roland. O neutro: anotações de aulas e seminários ministrados no Collège de France, 1977-1978. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAZIN, André. Le Parisien Libéré, 7 de janeiro de 1956.

BORGES, Cristian; CAMPOS, Gabriela; AISENGART, Ines (org.). Agnès Varda: o movimento perpétuo do olhar. Rio de Janeiro/São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil, 2006.

CÂMARA, Vasco. Vivo enquanto me recordo. Ípsilon, 23 de julho de 2009, atualizado em setembro de 2009. Disponível em: https://www.publico.pt/2009/07/23/culturaipsilon/noticia/quotvivo-enquanto-me-recordoquot-237161. Acesso em: 17 fev. 2023.

DELEUZE, Gilles. Cinema 2: a imagem-tempo. São Paulo: Editora Brasiliense, 2013.

DEROO, Rebecca J. Agnès Varda: Between Film, Photography, and Art. Oakland, CA: University of California Press, 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imagens apesar de tudo. São Paulo: Ed. 34, 2020.

OBRIST, Hans-Ulrich (org.). Entrevistas, v. 3. Rio de Janeiro: Cobogó; Belo Horizonte: Instituto Cultural Inhotim, 2010.

HEIDEGGER, Martin. A caminho da linguagem. Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista, SP: Editora Universitária São Francisco, 2003.

KLINE, T. Jefferson (ed.). Agnès Varda: Interviews. Mississippi: University Press of Mississippi, 2014.

LEMOS, Rodrigo de. A sinfonia do homem comum: Daguerreótipos, de Agnès Varda. Estado da Arte, 4 de fevereiro de 2021. Disponível em: https://estadodaarte.estadao.com.br/varda-daguerreotypes-de-lemos. Acesso em: 17 fev. 2023.

LÉVINAS, Emmanuel. Totalidade e infinito. Lisboa: Edições 70, 1980.

PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO Experimental Org.: Editora 34, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

RICOEUR, Paul. Teoria da interpretação: o discurso e o excesso de significação. Lisboa: Edições 70, 2011.

VALÉRY, Paul. Poesia e pensamento abstrato. In: VALÉRY, Paul. Variedades. Organizado por João Alexandre Barbosa. São Paulo: Iluminuras, 2000. E-book.

YAKHNI, Sarah. Cinensaios de Agnès Varda: o documentário como escrita para além de si. São Paulo: Hucitec, 2014.

Published

2023-08-01

How to Cite

ALMEIDA, F. A. de. Daguerreotypes by Agnès Varda: aesthetics and politics in the figurations of intimacy. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 28, p. 267–287, 2023. DOI: 10.35699/2238-2046.2023.44758. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/44758. Acesso em: 17 jul. 2024.