The city as a support

graffiti on the threshold between criminalization and consecration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2023.45484

Keywords:

urban art, graffiti, criminalization, CURA

Abstract

The recognition of graffiti as an artistic manifestation is recent and goes back to the concepts of public art and urban art. There are many challenges faced by this artistic manifestation that is on the threshold of consecration and infraction, public and private, marginalization and social and institutional legitimation. Reflecting on this, this paper presents as a case study two graffiti works that were the subject of controversial lawsuits, Híbrida Ancestral – Brazilian Guardiã, by the artist Criola, and Deus é Mãe, of the artist Robinho Santana, both part of the Circuito Urbano de Arte (CURA) of Belo Horizonte and examples of the social, political and legal complexity that involves graffiti in Brazil.

Author Biography

Mariah Boelsums, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutoranda em Patrimônio Cultural pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais. Mestrado em Patrimônio Cultural pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (2019). Graduação em Conservação-Restauração de Bens Culturais Móveis pela Universidade Federal de Minas Gerais (2014). Atualmente é servidora da Secretaria de Cultura e Economia Criativa do Distrito Federal (SECEC-DF) como analista de atividades culturais em conservação e restauro, onde ocupa cargo de gerente de Conservação e Restauro na Subsecretaria do Patrimônio Cultural (SUPAC).

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Published

2023-12-18

How to Cite

BOELSUMS, M. The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 29, p. 156–174, 2023. DOI: 10.35699/2238-2046.2023.45484. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45484. Acesso em: 14 may. 2024.

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