Memory Scars

Art, Nature, and Violence in the Works of Ana Mendieta, Enrique Ramrez, Ayrson Heráclito, Danilo Barata, and Giselle Beiguelman

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.46296

Keywords:

Traumatic Memory, Nature, Violence, Contemporary Art, Colonialism, Decolonial Studies

Abstract

Overlapping the debates on postmodernity, in the 1980s, the advent of a discourse that establishes itself as a research focus in the field of cultural and political studies: the discourse on memory, especially, but not only, on traumatic memory. On the other hand, in the context of contemporary art, there is a series of productions that establish
dialogues with nature, the environment and with the notion of a dilapidated and torn landscape, increasingly affected by the historical, traumatic, and dystopian events that characterize our time. In this sense, this paper discusses, within an interdisciplinary perspective, the relationship between memory, nature, and violence from the dialogue with the thinking of Walter Mignolo (2017) and the works of Latin American artists such as Ana Mendieta, Enrique Ramírez, Ayrson Heráclito, Danilo Barata and Giselle Beiguelman.

References

ARANTES, Priscila Almeida Cunha. Re/escrituras da arte contemporânea: história, arquivo e mídia.

Porto Alegre: Editora Sulina, 2015.

AYRSON HERÁCLITO fala sobre “Barrueco” e a solidão negra. [S. l.: s. n.], 20 abr. 2019. 1 vídeo (4 min).

Publicado pelo canal Videobrasil. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=J4_KaIWZTjw.

Acesso em: 17 nov. 2022.

BARATA, Danilo. Narrativas em fluxo: corpo-imagem. Cruz das Almas: Ed. UFRB, 2016.

CONDURU, Roberto Luís Torres. Vidro + água + óleo +sal = arte. Educação & Imagem, Rio de Janeiro,

ano 1, n. 4, jun. 2012. Disponível em:

http://www.lab-eduimagem.pro.br/jornais/ed_img/anteriores/ano1_ed4/arte_img.html. Acesso em:

nov. 2022.

GISELLE BEILGUELMAN Museu Judaico de São Paulo. DASartes, [S. l.], 2022. Disponível em:

https://dasartes.com.br/agenda/giselle-beiguelman-museu-judaico-de-sao-paulo/. Acesso em: 17

nov. 2022.

GOULART, José Ricardo. Do poético ao político em Tierra, de Regina José Galindo: imagem e memória

traumática na era dos passados presentes. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas,

Florianópolis, v. 3, n. 33, p. 112-126, 2018. Disponível em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573103332018112. Acesso em:

nov. 2022.

HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro:

Aeroplano, 2000.

MEREWETHER, Charles. From Inscription to Dissolution: An Essay on Expenditure in the Work of Ana

Mendieta. In: MOURE, Gloria (ed.). Ana Mendieta. Barcelona: Ediciones Poligrafa, 1996.

MIGNOLO, Walter. Aiesthesis decolonial. Calle 14: revista de investigación en el campo del arte,

Bogotá, v. 4, n. 4, p. 10-25, jan./jun. 2010. Disponivel em:

https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/c14/article/view/1224. Acesso em: 17 nov. 2022.

MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da Modernidade. Revista Brasileira de Ciências

Sociais, São Paulo, v. 32, n. 94, p. 1-18, 2017. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/nKwQNPrx5Zr3yrMjh7tCZVk/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 17

nov. 2022.

MOURA, Camila. O peso da água: a arte como mecanismo de produção de memória afro-diásporica.

Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Arte) – Pontifícia Universidade Católica de

São Paulo, São Paulo, 2022.

MORAIS, Frederico. Reescrevendo a história da arte latino-americana. In: Catálogo Geral da I Bienal do

Mercosul. Porto Alegre: FBAVM, 1997. p. 12-20.

RAMÍREZ, Enrique. Conversaciones GW: Enrique Ramírez, un hombre que camina. Gallery Weekend,

Santiago, 12-21 nov. 2020. Disponível em: https://www.galleryweekend.cl/conversaciones-gwenrique-ramirez-un-hombre-que-camina. Acesso em: 17 nov. 2022.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Decolonial, des-outrização: imaginando uma política pós-nacional e

instituidora de novas subjetividades. Artebrasileiros, [S. l.], 3 jun. 2020. Disponível em:

https://artebrasileiros.com.br/opiniao/decolonial-des-outrizacao-imaginando-uma-politica-posnacional-e-instituidora-de-novas-subjetividades-parte-1. Acesso em: 17 nov. 2022.

Published

2024-10-21

How to Cite

ARANTES, P. A. C. Memory Scars: Art, Nature, and Violence in the Works of Ana Mendieta, Enrique Ramrez, Ayrson Heráclito, Danilo Barata, and Giselle Beiguelman. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 14, n. 32, p. 354–375, 2024. DOI: 10.35699/2238-2046.2024.46296. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/46296. Acesso em: 28 oct. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section