Amir Haddad and the Teatro Universitário Carioca (TUCA-Rio)

process of creation and memory in ReAcordar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.46299

Keywords:

Theater, Creation Processes, Memory, Audio-visual, Internet

Abstract

The paper highlights aspects of the creative processes of theater director Amir Haddad and group Teatro Universitário Carioca (TUCA-Rio), limited to the realization of the show ReAcordar (2018-2022). To this end, it considers the fifty-year connection between the group and the director, the memories of the dictatorship experienced by its members, and observes the path taken by Haddad and the Group when moving from the face-to-face space to the virtual one, investigating the hypothesis of memory being a document of process, archive and strategy of collective artistic construction. Thus, it uses the critical theory of creation processes proposed by Cecilia Almeida Salles and authors such as Edgar Morin, Vincent Colapietro, Janaína Fontes Leite, Christine Greiner and Jacques Derrida, among others.

Author Biographies

Wagner Miranda Dias, UAlg (Universidade do Algarve)

Doutor e mestre em Comunicação e Semiótica, na linha de pesquisa Processos de Criação na Comunicação e na Cultura, formado pela PUC-SP (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo). Especialista em História das Artes - Teoria e Crítica e Graduado em Artes Visuais (Licenciatura) e em Teatro (Licenciatura), pela Faculdade Paulista de Artes. É ator formado na Casa das Artes de Laranjeiras / CAL, no Rio de Janeiro. É pesquisador do Grupo de Pesquisa em Processos de Criação da PUC-SP (CNPq). É diretor de teatro, ator, cenógrafo, figurinista, performer e artista visual. Atualmente integra o corpo docente (professor convidado) da Pós-graduação em Processos de Criação, do Centro de Investigação em Artes e Comunicação (CIAC), na Universidade do Algarve (UALg).

Cecilia Almeida Salles, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Cecilia Almeida Salles holds a degree in English Language and Literature (1976)
from the Pontifical Catholic University of São Paulo - PUC-SP, a master's degree (1981)
and a doctorate (1990) in Applied Linguistics and Language Studies from PUC-SP. by the
Department of Cinema, Radio and Television of the School of Communication and Arts of the
University of São Paulo. She is a professor at the Graduate Programs in Communication and
Semiotics and Literature and Literary Criticism at PUC/SP and coordinator and professor
of the Master in Creative Processes at the University of Algarve. She is the Coordinator
of the Research Group on Creative Processes (CNPq) at the Pontifical Catholic University
of São Paulo. Author of the books Unfinished Gesture: artistic creation process (1998),
Genetic Criticism (2008), Creation Networks: construction of the artwork (2006),
Creation Archives: art and curatorship (2010) and Group creation processes: dialogues
(2017)

References

ALEVATO, Sérgio. [Entrevista]. [Entrevista cedida a] Cecilia Almeida Salles e Wagner Miranda Dias. 2022.

ARAÚJO, Antonio. Projeto BR-3. In: FERNANDES, Sílvia; AUDIO, Roberto (org.). BR-3. São Paulo: Perspectiva: Editora da Universidade de São Paulo, 2006. p. 15-17.

ARAÚJO, Fabrício Paiva. Entre o lembrar e o esquecer: a construção da memória e a validade do testemunho. Revista Literatura e Autoritarismo, Cascavel, v.1, n. 16, p. 49-62, 2016. DOI: https://doi.org/10.5902/1679849X21504. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/LA/article/view/21504. Acesso em: 2 mai. 2022.

ARISTÓTELES. Poética. Tradução de Anna Maria Valente. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BOGART, Anne. A preparação do diretor. Tradução de Anna Viana. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BERGSON, Henri. Memória e vida. Tradução de Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BRECHT, Bertolt. Antologia Poética. Seleção e tradução de Edmundo Moniz. Rio de Janeiro: Elo Editora, 1982.

BROOK, Peter. O ponto de mudança: quarenta anos de experiências teatrais. Tradução de Antônio Mercado e Elena Gaidano. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.

CASTRO, Ana Célia. [Entrevista]. [Entrevista cedida a] Cecilia Almeida Salles e Wagner Miranda Dias. 2022.

COLAPIETRO, Vincent. Peirce e a abordagem do self: uma perspectiva semiótica sobre a subjetividade humana. Tradução de Newton Milanez. São Paulo: Intermeios, 2014.

CRAIG, Edward Gordon. O ator e a supermarionete. Tradução de Almir Ribeiro. Revista Sala Preta, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 101-124, jun. 2012.

DERRIDA, Jacques. Mal de Arquivo: uma impressão freudiana. Trad. Claudia de Moraes Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.

FIANI, Márcia. [Entrevista]. [Entrevista cedida a] Cecilia Almeida Salles e Wagner Miranda Dias. 2022.

FISCHER, Ernest. A necessidade da arte. Tradução de Leandro Konder. Rio de Janeiro: Guanabara, 1987.

GREINER, Christine. O corpo: pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.

GROTOWSKI, Jerzy; FLASZEN, Ludwik. O teatro laboratório de Jerzy Grotowski: 1959-1969. Textos e materiais de Jerzy Grotowski e Ludwik Flaszen com um escrito de Eugenio Barba. Organização de Ludwik e Carla Pollastrelli com a colaboração de Renata Molinari. São Paulo: Perspectiva: SESC; Pontedera: Fondazione Pontedera Teatro, 2007.

HADDAD, Amir. Amir Haddad Doutor Honoris Causa. [Entrevista cedida a] Marco Aurélio Oliveira. Blog do ACRA, [S. l.], 2019a. Disponível em: http://blogdoacra.blogspot.com/2019/02/amir-haddad-doutor-honoris causa.html. 2019. Acesso em: 2 jan. 2023.

HADDAD, Amir. Teatro: a volta do TUCA 51 anos depois. [Entrevista cedida a] Ana Cláudia Guimarães. O Globo, Rio de Janeiro, 4 dez. 2019b. Disponível em: https://blogs.oglobo.globo.com/ancelmo/post/teatro-volta-do-tuca-51-anos-depois.html. Acesso em: 20 jan. 2023.

HADDAD, Amir. [Entrevista]. [Entrevista cedida a] Cecilia Almeida Salles e Wagner Miranda Dias. 2022.

LEITE, Janaína Fontes. A autoescritura performativa: do diário à cena. Revista aSPAs, São Paulo, v. 2, n.1, p. 20-25, 2012. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/aspas/article/view/62868. Acesso em: 1 mar. 2023.

LEITE, Janaína Fontes. Interseção entre cinema e teatro na quarentena. [Entrevista em vídeo cedida para o] Circuito de Festivais BH – BH in Solos. Belo Horizonte: [s. n.], 2021.

MORIN, Edgar. O método 4: as ideias, habitat, vida, costumes organização. Tradução de Juremir Machado da Silva. 6. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.

MUSSO, Pierre. A filosofia da rede. In: PARENTE, André (org.). Tramas da rede: novas dimensões filosóficas, estéticas e políticas da comunicação. Porto Alegre: Sulima, 2004. p. 17-38.

OLIVEIRA, Marco Aurélio. TUCA, Teatro Universitário Carioca. Blog do ACRA, [S. l.], 2021. Disponível em: http://blogdoacra.blogspot.com/2021/02/tuca-teatro-universitario-carioca.html. Acesso em: 19 dez. 2022.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. Org. J. Guinsburg. Trad. José Teixeira Coelho Neto. São Paulo: Perspectiva, 2015.

POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/1941/1080. Acesso: 12 fev. 2023.

RE-ACORDAR, TUCA e Amir Haddad. Live do canal Estados Gerais da Cultura. [S. l.: s. n.], 2021. 1 video (121 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fExs7cbQHzA. Acesso em: 13 jan. 2023.

SALLES, Cecilia Almeida. Redes da criação: construção da obra de arte. São Paulo: Ed. Horizonte, 2006.

SALLES, Cecília Almeida. Arquivos de criação: arte e curadoria. Vinhedo: Ed. Horizonte, 2010.

SALLES, Cecília Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: FAPESP: Ed. Annablume, 2011. Publicado originalmente em 1998.

SALLES, Cecília Almeida. Processos de criação em grupo: diálogos. São Paulo: Ed. Estação das Letras e Cores, 2017.

Published

2024-07-03

How to Cite

DIAS, W. M.; SALLES, C. A. Amir Haddad and the Teatro Universitário Carioca (TUCA-Rio): process of creation and memory in ReAcordar. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 14, n. 31, p. 27–50, 2024. DOI: 10.35699/2238-2046.2024.46299. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/46299. Acesso em: 8 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section