The Sketch is a Time’s Scrawl

Authors

  • Renata Froan Universidade Federal do Ceará
  • João Vilnei de Oliveira Filho Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.48718

Keywords:

Artist's sketchbook , creation processes, sketch, writing

Abstract

Sketch. This article, of an essayistic nature, unfolds from this infraordinary gesture (PEREC, 2010). Based on research with an emphasis on the creation process with artist's sketchbooks, we propose to think of the sketch not as a preparation for a work. However, as an act of creation. As a gesture of presence. Experimentation. In this writing, there is the risk of understanding the sketch as poetic. A reticent, unfinished route that disobeys the hands of the clock and creates a different rhythm. A slow time (TESSLER, 2011). Therefore, throughout this text, the following question arises: what other temporality(ies) is/are possible to experience when taking on the sketch as a creative gesture?

References

ALMEIDA, Manuca; LALADO; LEÃO, Alexandre. Pop Zen. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=QBH70GfZHZQ. Acesso em: 13 de nov., 2023.

BARROS, Manoel. Não tem volta. In: MARTINS, Bosco. Diálogos do ócio: um inventário de amizade com o poeta Manoel de Barros. Campo Grande: Editora UFMS, 2002. (p. 66). Disponível em: https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5454/1/DI%c3%81LOGOS_DO_%c3%93CIO.pdf. Acesso em: 13 de nov., 2023.

BARROS, Manoel. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2010.

BARROS, Manoel. Livro sobre Nada. 3ª ed. Rio de Janeiro: Record, 1997.

BENSE, Max. O ensaio e sua prosa. Tradução: Samuel Titan Jr. In: PIRES, Paulo Roberto (Org.). Doze ensaios sobre o ensaio. São Paulo: IMS, 2018. (p. 169 — 183).

CAMPOS, H. Galáxias. 2a ed. São Paulo: Editora 34, 2004.

CORTÁZAR, J. Preâmbulo às instruções para dar corda no relógio. In: História de cronópios e de famas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1998. (p. 31 — 33)

DELEUZE, Gilles.; GUATTARRI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, v. 4. Tradução: Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 2012.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa Moderna. Essai sur le drapé tombé. Paris: Gallimard, 2002.

EVARISTO, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe, um dos lugares de nascimento da minha escrita. In: ALEXANDRE, Marcos Antônio(Org.). Representações Performáticas brasileiras: teorias, práticas e interfaces. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2007. (p 16 — 21).

GARCIA, Marília. Parque das Ruínas. São Paulo: Luna Parque, 2018.

GARCIA, Marília. Expedição: nebulosa. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.

HAN, Byung-Chul. Favor fechar os olhos: em busca de um outro tempo. Tradução: Lucas Machado. Petrópolis: Vozes, 2021. Disponível em: https://cloudflare-ipfs.com/ipfs/bafykbzacebolqdlyvlujp64l7itxgbm6dlzqxq3g2qnqingoe2brsvepdr3di?filename=Byung-Chul%20Han%20-%20Favor%20fechar%20os%20olhos_%20em%20busca%20de%20um%20outro%20tempo-Vozes%20%282021%29.pdf. Acesso em: 13 de nov., 2023.

KLEIN, E. O tempo que passa (?). Tradução: Cecília Ciscato.São Paulo: Editora 34. 2019.

KRENAK, A. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

OSTROWER, Fayga. Acasos e criação artística. Rio de Janeiro: Campus, 1995.

OSTROWER, Fayga. A sensibilidade do intelecto. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

PANADÉS, Júlia. Ela, a criação: também em Clarice Lispector e Louise Bourgeois. Orientação: Luis Alberto /ferreira Brandão dos Santos. 2017. 240p. Tese (Doutorado em Literatura Comparada e Teoria da Literatura). Pós-Graduação em Estudos Literários da

Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

PEREC, Georges. Espécie de espaços. Tradução: Mariana Silva da Silva. Paris: Éditions Galilée, 1974. Disponível em: http://grupoflume.com.br/wp-content/uploads/2020/10/Espe%CC%81cies-de-espac%CC%A7os.pdf Acesso em: 13 nov., 2023.

PEREC, Georges. Aproximações de quê? Tradução: Rodrigo Silva Ielpo. Alea: Estudos Neolatinos. 2010, v. 12, n. 1, 2010, p. 177 — 180. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-106X2010000100014. Acesso em: 16 de jun. 2023.

RASCUNHO. In: MICHAELIS. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2022. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-ingles/busca/portugues-ingles-moderno/rascunho/. Acesso em: 13 de nov., 2023.

SALLES, Cecília Almeida. Gesto Inacabado. 5a ed. São Paulo: Intermeios, 2011.

SALOMÃO, W. Algaravias: câmara de ecos. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.

TESSLER, E. Todo tempo é lento: no decorrer de gestos contínuos. In: SALLES, C.A. Gesto Inacabado. 5a ed. São Paulo: Intermeios, 2011. (p. 15 - 20).

Published

2024-04-01 — Updated on 2024-05-13

Versions

How to Cite

FROAN, R.; FILHO, J. V. de O. The Sketch is a Time’s Scrawl. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 14, n. 30, p. 42–58, 2024. DOI: 10.35699/2238-2046.2024.48718. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48718. Acesso em: 16 may. 2024.