Professional Performance of the Graduate of the Undergraduate Course in Dance Degree at UFMG School of Fine Arts Since Its Creation in 2010
A Field Under Construction
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.51045Keywords:
Egress, Professional performance, Job market, Degree in Dance EBA/UFMGAbstract
This paper presents the results of post-doctoral research whose objective was to map the
professional insertion of graduate students in the dance teaching course at Federal University of Minas Gerais, from the first graduating class in 2015 until 2023, when the course completed 13 years of existence. Using the quali-quanti approach, a case study was developed with the application of a questionnaire that had the participation of 70% of the total number of graduates. The results showed that this course represents a milestone towards expanding teacher training work, mainly in the city and metropolitan region of Belo Horizonte.
References
BRASIL. Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior. Cadastro e-MEC.
Brasília, DF: Ministério da Educação, 2023. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/emec . Acesso em:
nov. 2023.
BRASIL. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de
Reestruturação e Expansão das Universidades Federais – REUNI. Brasília, DF: Ministério da Educação,
Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/
decreto/d6096.htm . Acesso em: 21 jun. 2023.
BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus,
e dá otras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1971. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm . Acesso em: 10 fev. 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação
nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm . Acesso em: 10. jul. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6o do Art. 26 da Lei nº 9.394, de 20 de
dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte.
Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2016. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2016/lei-13278-2-maio-2016-782978-publicacaooriginal150222-pl.html . Acesso em: 10. mar. 2023.
BURATTO, A. C. De alunos de projetos sociais a licenciandos em dança na EBA/UFMG:
experiências formadoras e acesso ao ensino superior. 2019. 196 f. Tese (Doutorado em Artes) – Escola
de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.
CALIXTO, R. N.; PEREIRA. A. C. C. Egressos da Graduação em Licenciatura em Dança da UFMG:
experiências e perspectivas da atuação na Educação Básica Pública em Belo Horizonte e Região
Metropolitana. In: COLÓQUIO DE PESQUISA EM ARTES: Corpo Design Experiências. 2022, Belo
Horizonte. Anais […]. Belo Horizonte: Escola de Belas Artes, 2022.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 2010.
CONTREIRAS, C. N. M. Mercado de trabalho e perfil profissional: egressos da Escola de Dança. 2012.
f. Dissertação (Mestrado em Artes) – Escola de Dança, Universidade Federal da Bahia, Salvador,
MARQUES, I. Linguagem da dança: arte e ensino. São Paulo: Digitexto, 2010.
MINAYO, M. C. S; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cadernos
de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 239-262, jul./set. 1993.
MOLINA, A. Formação superior em Dança na contemporaneidade: reflexões na direção de um
currículo encarnado. In: INSTITUTO FESTIVAL DE DANÇA DE JOINVILLE; ROCHA, T. (org.). Graduações
em dança no Brasil: o que será que será? Joinville: Nova Letra, 2016. p. 107-116.
NAVAS, C. Centros de Formação: o que há para além das academias? In: TOMAZZONI, A.; WOSNIAK, C.;
MARINHO, N. (org.). Algumas perguntas sobre Dança e Educação. Joinville: Nova Letra, 2010. p. 78-
PRONSATO, L. Do estágio supervisionado à docência em dança: desafios e possibilidades no ensino
básico formal. In: REUNIÃO NACIONAL ANPED, 36., 2012, Porto de Galinhas. Anais […]. [S. l.: s. n.],
Disponível em: http://35reuniao.anped.org.br/images/stories/trabalhos/GT24%20Trabalhos/
GT24-1390_int.pdf . Acesso em: 6 fev. 2023.
STRAZZACAPPA, M. O swing do ensino de dança no Brasil: um balanço de quase duas décadas.
Dança, Salvador, v. 3, n. 1, p. 88-104, 2014.
STRAZZACAPPA, M. Profissão professor de dança: uma breve cartografia do ensino de dança no
Estado de São Paulo. Revista Moringa: Arte do Espetáculo, João Pessoa, v. 2, n. 2, p. 27-40, jul./dez.
a.
STRAZZACAPPA, M. Dançando na chuva... e no chão de cimento. In: FERREIRA, S. (org.). O ensino das
Artes: construindo caminhos. Campinas: Papirus, 2011b. p. 39-78.
STRAZZACAPPA, M.; MORANDI, C. Entre a arte e a docência: a formação do artista da dança.
Campinas: Papirus, 2006.
TERRA, A. Onde se produz o artista da dança? In: TOMAZZONI, A.; WOSNIAK, C.; MARINHO, N. (org.).
Algumas perguntas sobre Dança e Educação. Joinville: Nova Letra, 2010. p. 67-76.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS (UFMG). Curso de Licenciatura em Dança: Projeto
Pedagógico do Curso de Graduação em Dança. Belo Horizonte: Escola de Belas Artes: Universidade
Federal de Minas Gerais, 2009.
VILELA, L. Alunos egressos dos cursos de graduação em dança: onde eles estão agora? In:
TOMAZZONI, A.; WOSNIAK, C.; MARINHO, N. (org.). Algumas perguntas sobre Dança e Educação.
Joinville: Nova Letra, 2010. p. 105-120.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Boookman, 2001.
ZANCAN, R. F.; SANTOS, T. dos. Licenciados em dança pela Universidade de Cruz Alta: um diagnóstico
sobre o perfil profissional: In: CAMARGO, M. A. S. et al. Pesquisa na Universidade: mosaico de
vivências acadêmicas. Cruz Alta: Unicruz, 2012. p. 217-232.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Cristina Carvalho Pereira, Márcia Strazzacappa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.