In the Spiral of a Nocturnal Listening
Poetry and Topology in Mebs/Caraxia
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.51852Keywords:
Mebs/Caraxia (1970-1971), Cildo Meireles, Listening, Sound image, PerceptionAbstract
Aiming to create works that would provoke different perceptions beyond visualities, Cildo
Meireles (1948-) began the Blindhotland series, the first of which was the compact “Mebs/Caraxia” (1970-1971). Articulating art history and criticism, this paper presents the
context of the work’s creation, using interviews given by Cildo Meireles to the author, as well as topology (Sperling, 2003; Marar, 2019) to analyze the method of manipulating sound employed by the visual artist. Issues such as sound images (Caesar, 2016) and noise (Cage, 2013) are investigated in order to propose, based on Rodolfo Caesar (1987) and on the phenomenology of perception (Husserl, 2006; Merleau-Ponty, 2004, 2015), a nocturnal listening that takes place in the consciousness of the body.
References
CACCURI, Vivian. O que faço é música: como artistas visuais começaram a gravar discos no Brasil.
Rio de Janeiro: 7Letras, 2013.
CAESAR, Rodolfo. A noite e a notação musical. Revista Arte e Palavra, Forum de Ciência e Cultura,
(Arquivo digital cedido pelo autor).
CAESAR, Rodolfo. O enigma de Lupe. Rio de Janeiro: Zazie Edições, 2016. (Coleção Pequena
Biblioteca de Ensaios).
CAGE, John. De segunda a um ano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2013.
CARVALHO, Reginaldo. Entrevista com o compositor Reginaldo Carvalho. [Entrevista cedida a]
Vladimir A. P. Silva. Debates, Rio de Janeiro, n. 15, p. 33-48, nov. 2015. Disponível em:
https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/5290 . Acesso em: 10 fev. 2024.
FUNARTE. Música Contemporânea: “Concerto extraordinário”. Rodolfo Caesar, Luís Augusto
Rescala: meios eletroacústicos. Folder com a programação. Rio de Janeiro: Funarte: Rio de
Janeiro,1981. p. 6. (Arquivos de Rodolfo Caesar).
HUSSERL, Edmund. Ideias para uma fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica:
introdução geral à fenomenologia pura. Aparecida, SP: Ideias & Letras, 2006.
MARAR, Ton. Topologia geométrica para inquietos. São Paulo: Edusp, 2019.
MATOS, Diego; WISNIK, Guilherme (org.). Cildo: estudos, espaços, tempo. São Paulo: Ubu Editora,
MEIRELES, Cildo. [Entrevista]. [Entrevista cedida a] Caroline Alciones de Oliveira Leite. Rio de Janeiro:
[s. n.], 2021. Não publicado.
MEIRELES, Cildo. “Esse universo dos sons que a gente não escuta”: entrevista com Cildo Meireles.
[Entrevista cedida a] Caroline Alciones de Oliveira Leite. Revista Poiésis, Niterói, v. 21, n. 36, p. 175-
, jul.-dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/42766 . Acesso em:
fev. 2024.
MEIRELES, Cildo. Entrevista concedida à autora no ateliê do artista. [Entrevista cedida a] Caroline
Alciones de Oliveira Leite. Rio de Janeiro: [s. n.], 2019a. Não publicado.
MEIRELES, Cildo. Southern Cross. In: MUSEUM OF MODERN ART (MoMA). Information. Catálogo de
exposição, edição fac-símile. New York: The Museum of Modern Art, 2019b. Catálogo publicado
originalmente em 1970.
MEIRELES, Cildo. Entrevista com Cildo Meireles. [Entrevista cedida a] Elton Ribeiro Pinheiro.
Palíndromo, Florianópolis, v. 9, n. 17, p. 109-121, abr. 2017a. Disponível em:
https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/9356/6637 . Acesso em: 8 fev. 2024.
MEIRELES, Cildo. Projeto de Eureka/Blindhotland (1970-1975). In: MATOS, Diego; WISNIK, Guilherme
(org.). Cildo: estudos, espaços, tempo. São Paulo: Ubu Editora, 2017b.
MEIRELES, Cildo. Criação de valor. [Entrevista cedida a] Angélica de Moraes. In: QUEMIN, Alain;
FIALHO, Ana Leticia; MORAES, Angélica (org.). O valor da obra de arte. São Paulo: Metalivros, 2014.
p. 100-133.
MEIRELES, Cildo. Arte Sonora: Cildo Meireles. [Entrevista cedida a] Franz Manatta. Rio de Janeiro:
Parque Lage, 2013. Disponível em: https://soundcloud.com/artesonora/podcas t-12-cildo-meireles.
Acesso em: 8 dez. 2020.
MEIRELES, Cildo. Lugares de divagação. [Entrevista cedida a] Nuria Enguita. In: SCOVINO, Felipe (org.).
Cildo Meireles. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009a. p. 94-123. (Coleção Encontros).
MEIRELES, Cildo. Memórias. [Entrevista cedida a] Felipe Scovino. In: SCOVINO, Felipe (org.). Cildo
Meireles. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009b. p. 234-291. (Coleção Encontros).
MEIRELES, Cildo. Entrevista realizada por Hans-Ulrich Obrist no contexto da exposição “Da
adversidade vivemos” (realizada no Musée d’Art moderne de la Ville de Paris). In: MUSÉE D’ART
MODERNE ET CONTEMPORAIN DE STRASBOURG. Cildo Meireles. Catálogo de exposição. Strasbourg:
Les Musées de Strasbourg, 2003. p. 125-129. Entrevista realizada originalmente em 2001.
MEIRELES, Cildo. Gerardo Mosquera conversa com Cildo Meirelres. Entrevistador: Gerardo Mosquera.
In: HERKENHOFF, Paulo; MOSQUERA, Gerardo; CAMERON, Dan (org.). Cildo Meireles. São Paulo:
Cosac Naify; Londres: Phaidon Press, 1999. p. 6-35.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Conversas: 1948. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
MERLEAU-PONTY, Maurice. O primado da percepção e suas consequências filosóficas. Belo
Horizonte: Autêntica, 2015.
MORAIS, Frederico. Cildo Meireles: primeira abordagem. O Globo, Rio de Janeiro, p. 37, 16 out. 1975.
SCHAEFFER, Pierre. Traité des objets musicaux : essai interdisciplines. Nouvelle édition. Paris:
Du Seuil, 1966. E-book.
SCHAFER, Raymond Murray. A afinação do mundo. São Paulo: UNESP, 2011a.
SCHAFER, Raymond Murray. O ouvido pensante. São Paulo: UNESP, 2011b.
SPERLING, David Moreno. Arquiteturas contínuas e topologia:similaridades em processo. 2003.
f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia do Ambiente Construído) – Programa de Pós-Graduação
em Tecnologia do Ambiente Construído, Departamento de Arquitetura e Urbanismo, Escola de
Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003. Disponível em:
https://teses.usp.br/teses/disponiveis/18/18131/tde-28032006-155803/pt-br.php . Acesso em: 7 jan.
VOEGELIN, Salomé. Listening. In: VOEGELIN, Salomé. Listening to Noise and Silence: Towards a
Philosophy of Sound Art. New York: The Continuum International Publishing Group, 2010. p. 1-40.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Caroline Alciones de Oliveira Leite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.