Ko’ko Bernaldina and her sung Macuxi performance

Authors

  • Vanessa Augusta do Nascimento Brandão
  • Ananda Machado UFRR

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.52622

Keywords:

Performance, Macuxi, Roraima, Chants

Abstract

The indigenous performance sung by Meriná (Vovó Bernaldina), who lived in Roraima,
in its peculiarities and artistic, linguistic and cultural complexities, is consistent with that of many Macuxi women who still sing songs born in time immemorial, opening paths and reinforcing the ancestral memory in resistance movements, reterritorialization and connection with nature. We used qualitative methodology using a variety of media, such as videos, photographs and books, in addition to bibliographical research with the book Cantos e Encantos Meriná Eremukon (2019). Our theoretical reflections start from the works of Pedro and Fiorotti (2019), and Silva and Fiorotti (2018), expanding to Fiorotti (2021), Fonseca (2016), Bhabha (2003), and Graúna (2013).

Author Biography

Vanessa Augusta do Nascimento Brandão

Master of Letters; PhD candidate at Unesp; journalist and writer.      

References

BHABHA, Homi. O local da cultura. Trad. Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renata

Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

FIOROTTI, Devair Antônio. Erenkon do circum-Roraima ou uma poética da repetição. O eixo e a roda,

Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 101-128, 2017.

FIOROTTI, Sonyellen. Makunaimöpantonü: a história de Makunaima ou “Meu companheiro, essa

história é muito triste”. 2021. No prelo.

FONSECA, Maria Nazareth Soares. Literatura e oralidade africanas: mediações. Revista Mulemba, Rio

de Janeiro, v. 8, n. 15, p. 12-23, jul-dez 2016.

GRAÙNA, Graça. Contrapontos da Literatura Indígena contemporânea no Brasil. Belo Horizonte:

Mazza Edições, 2013.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KRENAK, Ailton. O amanhã não está à venda. São Paulo: Companhia das Letras, 2020a.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020b.

KRENAK, Ailton. Futuro ancestral. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

PEDRO, Bernaldina José; FIOROTTI, Devair Antônio. Cantos e Encantos Meriná Eremukon. Boa Vista:

Wei, 2019.

SABERES Tradicionais com Bernaldina. Reportagem de Pedro Stropasolas. São Paulo: Brasil de Fato,

1 vídeo (3 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=p5UcwBJelqU. Acesso em:

set. 2022.

SILVA, Emerson de Paula. O corpo como texto: Clara Nunes e a Performance da Fé. 2021. 253 f. Tese

(Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários, Universidade Estadual Paulista,

Araraquara, 2021.

SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn (org.). Identidade e diferença: a

perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

SILVA, Terêncio Luiz; FIOROTTI, Davair Antônio. Panton Pia’: Eremukon do circum-Roraima.

Intérpretes: Manaaka e Yauyo. Rio de Janeiro: Museu do Índio, 2018.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Metafísicas canibais: elementos para uma antropologia pósestrutural. São Paulo: Cosac Naify, 2018.

Published

2024-10-21

How to Cite

BRANDÃO, V. A. do N.; MACHADO, A. Ko’ko Bernaldina and her sung Macuxi performance. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 14, n. 32, p. 472–488, 2024. DOI: 10.35699/2238-2046.2024.52622. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/52622. Acesso em: 28 oct. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section