Collection of Masks

Literality, Virtuality and Plurality of the Mask in the Game of Identities Between Modern and Contemporary Performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.52673

Keywords:

Performance, Mask, Technical Images, Literality, Theater

Abstract

The paper analyzes the presence and absence of the mask in Performance, both conceptually and in practical terms, in its modern and contemporary phases, seeking to establish links, based on its communicational and relational nature, with the concepts of representation and presentation, in the flow history of plastic arts in opposition to the logic of the theatrical scene and in connection with the theoretical perspectives of Charles S. Peirce's Semiotics and the philosophical thought of Vilém Flusser and finally focusing on an analytical outline of the works of ORLAN and Cindy Sherman, in their debate with women's
identity issues under the paradigmatic influence of technical images.

References

ADES, Dawn. O Dada e o Surrealismo. Barcelona: Labor, 1976.

BARTHES, Rolland. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

BERNSTEIN, Jay. Da beleza à experiência de Kant a Cindy Sherman. In: CERÓN, Illeana Pradilla; REIS,

Paulo (org.). Kant: crítica e estética na modernidade. São Paulo: Senac, 1999.

CARNAL Art (2001 Documentary). [S. l.: s. n.], 2011. 1 vídeo (75 min). Disponível em:

http://www.youtube.com/watch?v=no_66MGu0Oo. Acesso em: 12 dez. 2016.

FLUSSER, Vilém. Texto/imagem enquanto dinâmica do Ocidente. Cadernos Rioarte, Rio de Janeiro,

ano II, n. 5, p. 64-68, 1996.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de

Janeiro: Relume Dumará, 2002.

FRIED, Michael. Arte e objetidade. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, ano IX, n. 9, p. 131-147, 2002.

GOLDBERG, RoseLee. A arte da performance: do Futurismo ao presente. São Paulo: Martins Fontes,

GONZAGA, Ricardo Maurício. Da membrana à interface: auto-retrato e autoconsciência na arte

contemporânea. 2005. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Escola de Belas Artes, Universidade

Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

GONZAGA, Ricardo Maurício. Significâncias indiciais alegóricas. In: ARAÚJO, Inês (org.). Indícios. Rio

de Janeiro: Instituto de Artes: Universidade Estadual do Rio de Janeiro, 2016.

GONZAGA, Ricardo Maurício. Da Janela à interface. Farol, Vitória, v. 14, n. 19, 2018.

GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. São Paulo: Perspectiva, 2019.

JEUDY, Henri-Pierre. O corpo como objeto de arte. São Paulo: Estação Liberdade, 2002.

JUNG, Carl. O homem e seus símbolos. Rio de Janeiro: Harper Collins, 2016.

HEIDEGGER, Martin. A origem da obra de arte. Lisboa: Edições 70, 2000.

KAPROW, Alan. O legado de Pollock. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília (org.). Escritos de artistas:

anos 60/70. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

KRAUSS, Rosalind. A Note on Photography and the Simulacral. In: SQUIENS, Carol (ed.). The Critical

Image: Essays on Contemporary Photography. Seattle: Bay Press, 1990.

KRAUSS, Rosalind et al. Mesa-redonda: a recepção dos anos 60. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, v. 6, n.

, p. 157-171, 1999.

LE BRETON, David. Cuerpo sensible. Santiago: Metales Pesados, 2005.

LÉVINAS, Emmanuel. Da existência ao existente. São Paulo: Papirus, 1998.

LYOTARD, Jean-François. Pós-modernismo. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986.

MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. Petrópolis: Vozes, 1996.

MORRIS, Charles. Fundamentos da teoria dos signos. São Paulo: Edusp, 1976.

MORRIS, Robert. Notes on Sculpture. In: BATTCOCK, Gregory (ed.). Minimal Art: A Critical Anthology.

New York: Dutton, 1968.

MORRIS, Robert. O tempo presente do espaço. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília (org.). Escritos de

artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

O’BRYEN, C. Jill. Carnal art. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2005.

O’HAGAN, Sean. Interview: Marina Abramovic. The Guardian, 3 Oct. 2010. Disponível em:

https://www.theguardian.com/artanddesign/2010/oct/03/interview-marina-abramovicperformance-artist. Acesso em: 22 out. 2023.

ORLAN. ORLAN: Le Récit. Milano: Charta, 2007.

ORLAN. Feminism and Representation. [Entrevista]. The Irish Critic, 29 April 2009.

ORLAN. Manifesto da Arte Carnal. [s. d.]. Disponível em: http://www.orlan.net/texts. Acesso em: 29

set. 2017.

ORLAN: Fan Site. [s. d.]. Disponível em http://www.orlan.net. Acesso em: 28 ago. 2024.

PESSOA, Fernando. Livro do desassossego. Jandira: Principis, 2019.

PEIRCE, Charles S. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 2019.

SABINO, Eduardo. A comunicação em tempos de consumo. 2009. Monografia (Graduação em

Comunicação Social) – Centro Universitário Newton Paiva, Belo Horizonte, 2009.

SHERMAN, Cindy. The Making of Untitled. In: SHERMAN, Cindy. Cindy Sherman: The Complete

Unitled Film Stills. New York: Museum of Modern Art, 2003.

SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn (org.). Identidade e diferença.

Petrópolis: Vozes, 2019.

Published

2024-10-21

How to Cite

GONZAGA, R. M. Collection of Masks: Literality, Virtuality and Plurality of the Mask in the Game of Identities Between Modern and Contemporary Performance. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 14, n. 32, p. 175–201, 2024. DOI: 10.35699/2238-2046.2024.52673. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/52673. Acesso em: 28 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê