When Time Becomes Space
The Song as a “Time-Suppressing Machine”
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2023.45336Keywords:
Interarts, Image, Clube da Esquina n. 2, Milton Nascimento, HybridismAbstract
This text is situated at intersections of disciplinary fields, especially interarts studies and
phenomenology. It reflects on the experience of time in music in general and, particularly,
in the song “Clube da Esquina no
. 2”, composed by Milton Nascimento, Lô Borges e Márcio Borges, on the recording by Milton Nascimento, from the album Angelus (1993). The methodological course of this paper is based mainly on three theoretical references:
the rapprochement between music and myth in terms of experiences of time (LÉVISTRAUSS, 2010), the understanding of music as an image (IAZZETTA, 2016; CAESAR, 2001) and the concepts of striated and smooth spaces (BOULEZ, 1963). As a result, the paper inscribes the song – in its possible experiences with times, spaces and images (visual and sound) – in the perspective of the hybridity of contemporary art.
Downloads
References
ADORNO. Theodor W. L’Art et les arts. In: LAXEROIS, Jean; SZENDY, Peter. De la différence des arts.
Paris: L’Harmattan, 1997.
ASSIS RIBEIRO, Nariá. Ritmo não-pulsante: ausência de sensação de pulsação no repertório do
século XX. 2017. 110 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de
Janeiro, 2017.
BONAFÉ, Valéria Muelas. A casa e a represa, a sorte e o corte ou: A composição musical enquanto
imaginação de formas, sonoridades, tempos [e espaços]. 2016. Tese (Doutorado) – Universidade de
São Paulo, São Paulo, 2016.
BOSSEUR, Jean-Yves. Musique et beaux-arts. Paris: Minerve, 1999.
BOUCOURECHLIEV, André. Debussy: la revolution subtile. Paris: Fayard, 1998.
BOULEZ, Pierre. Penser la musique aujourd’hui. Paris: Gallimard, 1963.
BOULEZ, Pierre. Le Pays fertile: Paul Klee. Paris: Gallimard, 1989.
CARTER, Elliot. La musique et l’écran du temps. Tradução de Vincent Barras. Genebra: Éditions
Contrechamps, 1998.
CLÜVER, Claus. Estudos Interartes: conceitos, termos, objetivos. Literatura e Sociedade, v. 2, n. 2, p.
-55, 1997. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ls/article/view/13267. Acesso em: 15 jul.
CAESAR, Rodolfo. A escuta como objeto de pesquisa. Opus: Revista da Associação Nacional de
Pesquisa e Pós-Graduação em Música (ANPPOM), São Paulo, ano 8, n. 7, p. 34-44, 2001. Disponível
em: https://www.academia.edu/12192571/A_escuta_como_objeto_de_pesquisa. Acesso em: 9 jan.
CAMPESATO, Lílian. Arte sonora: uma metamorfose das musas. 2007. 179 f. Dissertação (Mestrado)
– Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
CINEMA TRANSCEDENTAL. Caetano Veloso. Rio de Janeiro: Phillips, 1979. 1 LP.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
DELEUZE, Giles; GUATARI, Félix. Mille Plateaux. Paris: Minuit, 1980.
DUAS FACES: Alcione. Rio de Janeiro: Gravadora Biscoito Fino, 2012. 1 DVD.
ECO, Umberto. A definição da arte. 5. ed. São Paulo: Record, 2016.
FERRAZ, Sílvio. Ritornello: Tempo: Música. COLÓQUIO DELEUZE-GUATARRI, 2., 2011. Rio de Janeiro:
[s. n.], 2011. Disponível em: http://sferraz.mus.br/palestra_deleuzeboulez/deleuze_boulez2.html
Acesso em: 22 jan. 2023.
FERRAZ, Silvio. Pequena trajetória da ideia de tempo na música do séc. XX. In: NASCIMENTO,
Guilherme et al. (org.). A música dos séculos XX e XXI. Belo Horizonte: EdUEMG, 2014. p. 86-104.
(Série Pequena trajetória da ideia de tempo na música do séc. XX).
GRABOCZ, Marta (dir.). Narratologie musicale: Topiques, théories et stratégies analytiques. Paris:
Hermann, 2021.
IAZZETTA, Fernando. A Imagem que se ouve. In: PRADO, Gilberto; TAVARES, Monica; ARANTES,
Priscila (org.). Diálogos transdisciplinares: arte e pesquisa. São Paulo: ECA/USP, 2016. p. 376-395.
Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/679/o/dialogostransdisciplinares.pdf. Acesso
em: 9 jan. 2023.
JDAVIDM. John Cage about silence. YouTube, 2008. 1 vídeo (4 min.). Disponível em:
https://www.youtube.com/watch?v=pcHnL7aS64Y&t=41s. Acesso em: 17 mar. 2023.
KEHL, Maria Rita. O tempo e o cão. Fundação Perseu Abramo. Teoria e Debate, n. 68. 2006.
Disponível em: https://teoriaedebate.org.br/colunas/o-tempo-e-o-cao/. Acesso em: 15 jan. 2023.
KLEE, Paul. Sobre a arte moderna e outros ensaios. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
LÉVI-STRAUSS, Claude. O cru e o cozido. 2. ed. São Paulo: Cosac & Naify, 2010. (Mitológicas, 1).
MERLEAU-PONTY, Maurice. Phénoménologie de la perception. Paris: Gallimard, 1945.
MULHER DO FIM DO MUNDO. Elza Soares. Prod. Guilherme Kastrup. São Paulo: Gravadora Circus,
1 CD.
NATTIEZ, Jean-Jacques. O combate entre Cronos e Orfeu: ensaios de Semiologia musical aplicada.
São Paulo: Via Lettera, 2005.
NATTIEZ, Jean-Jacques. La musique, les images et les mots. Montréal: Fides, 2010.
PANOFSKY, Erwin. Estudos em iconologia: temas humanísticos da arte do renascimento. 2. ed.
Lisboa: Editorial Estampa, 1995.
PAREYSON, Luigi. Estética: teoria da formatividade. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis:
Vozes, 1996.
PAREYSON, Luigi. Problemas da Estética. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
RUWET, Nicolas. Langage, musique, poésie. Paris: Seuil, 1972.
SEINCMAN, Eduardo. Do tempo musical. São Paulo: Via Lettera: FAPESP, 2001.
SERRES, Michel. Musique. Paris: Éditions Le Pommier, 2011.
VALENTE, Agnus. Heurística híbrida e processos criativos híbridos: uma reflexão sobre as
metodologias da criação no contexto do hibridismo em artes. In: FIORIN, E.; LANDIM, P. C.; LEOTE, R.
S. (org.). Arte-ciência: processos criativos [online]. São Paulo: Editora UNESP: Cultura Acadêmica,
p. 11-28. (Coleção Desafios Contemporâneos). Disponível em:
http://books.scielo.org/id/jhfsj/pdf/fiorin-9788579836244-02.pdf. Acessado em: 1 fev. 2018.
SUASSUNA, Ariano. Iniciação à estética. Rio de Janeiro: José Olympio, 2008.
TATIT, Luis. O Cancionista: composição de canções no Brasil. 2. ed. São Paulo: Edusp, 1995.
WALLECE COLLECTION. A Dance to the Music of Time. Disponível em:
https://wallacelive.wallacecollection.org/eMP/eMuseumPlus?
service=ExternalInterface&module=collection&objectId=65042&viewType=detailView. Acesso em:
fev. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alexandre Siqueira de Freitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







