Cordel Literature and Education

an interartistic mosaic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.20633

Keywords:

Cordel Literature, Intermediality and Interarts, Teaching, Basic education

Abstract

This study aims at analyzing Cordel Literature under an artistic-literary bias. For the analysis we look for a literary perspective of Intermedialities (Clüver, 2010; Diniz, 2012), studying Cordel as a process of interartistic and transcultural hybridization. Bringing to light this compositional complexity, Cordel illuminates the Teaching of Brazilian Literature in the context of Elementary School (Vygotsky, 1991), by developing, as an experiential axis of our proposal, a reading in connections – literary, artistic, historical. The results presented so far, in Elementary School, demonstrate the extent to which the interartistic approach opens the reader’s point of view, questions the validation criteria of the work, allowing the teacher and student to develop a new look at the composition art of Cordel and its presence in the Brazilian Culture.

Author Biography

Rosana da Silva Malafaia, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Brasil

Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2003) e Mestrado em Letras pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2018). Atualmente é Doutoranda em Literatura Brasileira do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, sob orientação da Profa. Dra. Maria Cristina Cardoso Ribas, e professora estatutária pela Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro, em Santo Cristo. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Brasileira e Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: Literatura Comparada, Intermidialidades e Estudos Interartes, Ensino de Literatura, Literatura de Cordel, Leitura, Produção textual.

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Published

2021-01-29

How to Cite

RIBAS, M. C. C.; MALAFAIA, R. da S. Cordel Literature and Education: an interartistic mosaic. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 21, p. 61–89, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.20633. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20633. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section