"Only the healthy woman is really beautiful": feminine beauty in the pages of the Women's Health Almanac in the 1930s and 1940s
Abstract
This article aims to analyze female beauty in the 1930s and 1940s from the tonic advertisements "The health of women" published in the Women's Health Almanac. The purpose of this annual periodical was to advertise the medicines of the Daudt & Oliveira laboratory. To conduct this study, we approach the reflections of Georges Vigarello (2006) and Denise Sant'Anna (2000) to reflect on the historicity of the concept of beauty and the cultural changes that modify it both in the West and in Brazil, especially since the second half of the 19th century and the first half of the 20th century. We will analyze the advertisements using the contributions of Maria do Rosário Gregolin (2011), thinking image and statement as a whole that composes a sense. We sought to show how the health of the female reproductive organs is presented in the periodical as the main source of not only health, but beauty and well-being.
Downloads
Published
Issue
Section
License
O(A) autor(a), para fins de submissão à revista Temporalidades, deve declarar que o trabalho aqui submetido é de autoria do mesmo e nunca foi publicado em qualquer meio, seja ele impresso ou digital.
O(A) autor(a) também declara estar ciente das seguintes questões:
Os direitos autorais para artigos publicados na Temporalidades são do autor, com direitos de primeira publicação para o periódico;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito;
A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.
A Temporalidades adota a licença internacional Creative Commons 4.0 (CC BY).