História das mulheres e representações: a figura de Joana d’Arc nos livros didáticos de história
Abstract
The article discusses the possibilites behind the analysis of Joan of Arc’s image,
presented in High School History text books. Intending an education that is focused on a more
egalitarian society, it is necessary to consider women’s history. That means working in
consonance with a project of education that aims the deconstruction of narratives that excludes
women from historical processes, and that cast them aside on history text books. From the
feminist perspective, we consider that gender, as category, is fundamental for the analysis of Joan
of Arc’s image. Based on that, we regard the way her image is presented and which discourses are
mobilized in order to represent the french heroine. Our research is focused on four High School
history textbooks, and our analysis is based on how the narratives unfold, questioning the way
the text books present them, contributing, or not, to women’s history.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
O(A) autor(a), para fins de submissão à revista Temporalidades, deve declarar que o trabalho aqui submetido é de autoria do mesmo e nunca foi publicado em qualquer meio, seja ele impresso ou digital.
O(A) autor(a) também declara estar ciente das seguintes questões:
Os direitos autorais para artigos publicados na Temporalidades são do autor, com direitos de primeira publicação para o periódico;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito;
A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.
A Temporalidades adota a licença internacional Creative Commons 4.0 (CC BY).