O ensino de história em educação patrimonial a partir da (re)construção de narrativas e a representatividade feminina no processo educativo
Abstract
The teaching of history in heritage education allowed the construction of the exhibition “Who tells a story increases one point: the imaginary of the city of Porto Alegre”at the Museum of Communication Hipólito José da Costa. A space where mediators and students have built together knowledge related to the imaginary of the city of Porto Alegre, especially the legend of Maria Degolada. From the exhibition, it was possible to (re) construct the narratives about Maria Francelina/da Conceição/Degolada, observing how her identity as as woman and victim was being transformed during the historical process. In view os this, this article aims to understand the importance of female representativeness for the educational process from the analysis of the case experienced at the Museum, understanding the importance of the femate presence as an educator in the construction of debates on themes such as feminicide and the issue of gender from the exhibition and understand how history teaching works in the reconstruction of narratives with sensitive themes for female students.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
O(A) autor(a), para fins de submissão à revista Temporalidades, deve declarar que o trabalho aqui submetido é de autoria do mesmo e nunca foi publicado em qualquer meio, seja ele impresso ou digital.
O(A) autor(a) também declara estar ciente das seguintes questões:
Os direitos autorais para artigos publicados na Temporalidades são do autor, com direitos de primeira publicação para o periódico;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito;
A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.
A Temporalidades adota a licença internacional Creative Commons 4.0 (CC BY).