Das ruas ao memorial
monumentos, silenciamentos e o ensino de História
Abstract
This paper aims to discuss issues concerning the teaching of History, with the Memorial of Rio Grande do Sul as the generator of the teaching-learning process of students who visited this space. The mediations focused on the traveling exhibition “Monuments and art: the history of the city at risk”, which exposed a series of monuments and public statues taken from the streets of Porto Alegre City. By means of those pieces, mediation sought to reflect on the silenced stories behind those sculptures, in order to perceive other actors and groups silenced by an elite story. From the theoretical point of view, it was used Vygotsky (2010) and Bakhtin (1992), with regard to interactive mediation, as well as Siman (2013), with regard to the teaching of History through reading the city; and also Ramos (2016), on the concept of generating object. Finally, it is believed that the students took possession of a more plural history, permeated by a series of disputes and social inequalities.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
O(A) autor(a), para fins de submissão à revista Temporalidades, deve declarar que o trabalho aqui submetido é de autoria do mesmo e nunca foi publicado em qualquer meio, seja ele impresso ou digital.
O(A) autor(a) também declara estar ciente das seguintes questões:
Os direitos autorais para artigos publicados na Temporalidades são do autor, com direitos de primeira publicação para o periódico;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito;
A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.
A Temporalidades adota a licença internacional Creative Commons 4.0 (CC BY).